Enter door naar finale nacompetitie

Door in Olst met 0-2 te winnen van Overwetering is Enter er afgelopen zondag in geslaagd om de finale van de nacompetitie te halen. Na een moeizame eerste helft waarin de Enternaren toch op voorsprong wisten te komen, lieten de rood-witten in de tweede helft zien de terechte winnaar te zijn. Bas van Otten en Joost Olthof tekenden voor de doelpunten, maar hoogtepunt van de middag was de wonderschone assist van Tim van Otten voorafgaand aan de 0-2. Aankomende zondag speelt Enter de finale tegen GVA uit Doornenburg. Omdat de finale op neutraal terrein gespeeld wordt, is de locatie van het duel nu nog onbekend.

Met vertrouwen begon Enter in dezelfde formatie als afgelopen zondag aan het duel tegen Overwetering. Vanaf de aftrap was echter duidelijk dat Enter het deze zondag niet zo makkelijk af zou gaan als tegen VVO. Overwetering beschikt over een ervaren ploeg met spelers die op hoger niveau hebben gevoetbald. De ploeg van trainer Christiaan Veltmaat begint sterk aan de wedstrijd en is dominant. Enter moet terug op eigen helft en probeert in de omschakeling gevaarlijk te worden. Zo is het de thuisploeg dat in de eerste 25 minuten het betere van het spel heeft, maar niet tot echte kansen komt. Wanneer Enter in een fase komt waarin het een aantal keer gevaarlijk kan worden, is het ook gelijk raak. Als gebroeders van Otten op de linkerflank een overtalsituatie goed weten uit te spelen, is het Bas die met een lage schuiver in de verre hoek de 0-1 op het scorebord zet.

Direct na de 0-1 volgt ook gelijk een volgende 100% kans wanneer Thomas Roetgering goed voor zijn directe tegenstander komt en een schotje kan lossen. Keeper Jamie van der Linden weet zijn inzet echter goed te pareren. Na een goede fase van Enter dringt Overwetering in de laatste minuten van de eerste helft weer meer aan. Mede door de goed functionerende achterhoede van de Enternaren, komen de gastheren niet tot een schot op doel. Zo zoeken de ploegen met een 0-1 ruststand de kleedkamers op.

Na rust verandert het spelbeeld. Enter verdedigt verder van eigen doel af en slaagt er in eerder de bal te veroveren. Met de ingevallen Joost Olthof beschikken de Enternaren ook nog eens over een extra wapen in de diepte. Direct is het gevaarlijk als Bent Wolters Joost Olthof wegstuurt in de diepte. Olthof lijkt een vrije doorgang naar het doel te hebben, maar tot ieders verbazing vlagt de assistent-scheidsrechter voor buitenspel. Tot aan de 60e minuut is het een gelijk opgaande wedstrijd waarbij beide ploegen dreigend zijn tot aan elkaars zestienmetergebied, zonder schoten op doel te lossen. Na een uur spelen verdubbelt Enter dan toch de score. Na een goede verovering van Nick Derksen op het middenveld wordt Tim van Otten weggestuurd in diepte. Van Otten bewaart het overzicht en ziet Joost Olthof vrij voor de goal staan. Met buitenkant rechts levert van Otten een perfecte voorzet af die Olthof alleen hoeft binnen te lopen. Olthof mist niet en schiet hard de 0-2 tegen de touwen.

Na nog een tegentreffer lijken de krachten echt weg te vloeien bij de thuisploeg. Ondanks dat nog steeds op de aanval wordt gespeeld, blijven kansen uit voor Overwetering. Daarentegen geeft de ploeg achterin wel veel ruimte weg, waardoor Enter in de omschakeling gevaarlijk kan worden. In de 75e minuut brengt trainer Jalving Luc Render en Collin Oremus. Beide spelers vallen, wederom, uitstekend in. Zo is Luc Render in de slotfase nog heel dichtbij de 0-3, maar zijn inzet treft de paal. Ook Joost Olthof is tot twee keer toe nog dichtbij een tweede treffer, maar ook hem is de 0-3 niet gegund. Na iets meer dan negentig minuten voetbal vindt arbiter Kamphuis het mooi geweest en fluit voor het einde van de wedstrijd. Bij Enter reden voor een klein feestje, want de finale van de nacompetitie is een feit.

Toch zullen vanaf maandag de peilen alweer snel gericht worden op aankomende zondag. Dan neemt Enter het in de finale op tegen GVA Doornenburg. GVA werd in de reguliere competitie 11e in de 3e klasse C. Na een moeizame start lukte het de ploeg van trainer Roy van der Hoek in de 3e periode rechtstreekse degradatie te voorkomen. In de nacompetitie won GVA respectievelijk van Dinxperlo (4-0) en Klarenbeek (3-2). Aanstaande zondag zullen beide ploegen het om 12:00 uur tegen elkaar opnemen op neutraal terrein. Over de definitieve locatie zal later meer info volgen.

Opstelling: Mike Brinks, Brent Geels, Arno Slagers, Rick Kamphuis (’89 Job Kuipers), Bas van Otten, Nick Derksen, Mees ten Broeke, Bent Wolters (’59 Daan Roetgering), Jorn Hodes (’46 Joost Olthof), Thomas Roetgering (’75 Luc Render), Tim van Otten (’75 Collin Oremus)