In memoriam: Gerrit Pesman

Via een omweg bereikte ons het droevige bericht, dat onze oud-trainer Gerrit Pesman (1938-2024) op 16 juli j.l. is overleden. Gerrit begon zijn betaald voetbalcarrière bij het Drentse vv Zwartemeer, maar zijn bekendheid verwierf hij zich vooral als speler van Heracles Almelo, voor welke club hij van 1959 tot 1969 bijna 300 wedstrijden speelde.

Na zijn voetbalcarrière nestelde Gerrit zich samen met zijn vrouw Carla aan de Zuiderveldsweg in Enter en werd trainer van SVZW, PH en Holten. Nadat Enter het seizoen van 1983 met een talentvolle selectie startte met 4 nederlagen op rij moest Gerrit de meubels redden. Enter besloot in zee te gaan met Gerrit Pesman, die gepokt en gemazeld was in de voetballerij. Hij bleef dat 4 jaar en werd bijna elke wedstrijd vergezeld door Carla. Naar Enterbegrippen is een periode van 4 jaar erg lang.

Het sportieve hoogtepunt onder Gerrit Pesman beleeft Enter op 5 mei 1985: na een zinderende competitie kampioen en daarmee na 8 jaar de terugkeer in de KNVB. Aan het eind van het seizoen speelt Enter ook nog eens tegen Ajax. De wedstrijd trok landelijke aandacht, omdat Johan Cruijff, die niet over de vereiste trainersdiploma’s beschikte, door op de bank plaats te nemen voor de eerste keer het bewijs leverde zich van de KNVB niets te zullen aantrekken. Gerrit was er getuige van.

Spelers van toen herinneren Gerrit zich als de man met de perfecte trap. Op een centimeter nauwkeurig plaatste hij de bal waar hij dat wilde. Wij allemaal herinneren ons Gerrit Pesman om zijn fijne karakter. Ambitieus zijn en aimabel gaat best samen.

Gerrit zal gemist worden door zijn vrouw, kinderen en kleinkinderen. sv Enter wenst de familie heel veel sterkte toe bij het verwerken van dit verlies.

Namens sv Enter.

Alfons Heering