SV Enter na 17 jaar weer 3e klasser

Na een zinderende finale is het Enter gelukt om via de nacompetitie te promoveren naar de 3e klasse. 18 jaar geleden promoveerden de Enternaren voor het laatst naar het zesde amateurniveau van Nederland. Nu, bijna twee decennia later kunnen de rood-witten zich eindelijk weer derde klasser noemen. Het zag er een tijd lang niet naar uit dat Daan Jalving en zijn mannen het zouden halen. Maar door een flinke dosis fysieke en mentale weerbaarheid wist Enter de overwinning in de tweede helft van de verlenging naar zich toe te trekken. Een doelpunt van Luc Render in de allerlaatste minuut zorgde voor een vloedgolf aan emoties op sportpark de Pauw in Klarenbeek.

In de week voorafgaand aan de beslissingswedstrijd was er door vele Enterse vrijwilligers al veel aandacht geschonken aan de nacompetitiefinale. Tekenend waren de grote spandoeken die door een groep Enternaren een dag voorafgaand aan de ontknoping werden opgehangen bij sportpark de Pauw in Klarenbeek. De droom van promotie naar de 3e klasse leeft binnen de vereniging, dat bleek maar al te goed deze zondag. Maar liefst vier bussen vol met rood-witte Enter supporters reisde af naar Klarenbeek om hun jongens te supporten in deze allesbeslissende finale. Dat de verhouding langs de kant 80/20 in het voordeel van de Enternaren was, daar keek inmiddels niemand meer van op. In de laatste minuten voor het eerste fluitsignaal voltrok een grote rood-witte wolk zich boven het strijdtoneel, opgevolgd door flink wat knalvuurwerk.

Dat Enter het eerste kwartier van de wedstrijd de bovenliggende ploeg was, was wellicht te danken aan de Enterse supportersschare die massaal gehoor had gegeven aan de oproep om hun vlaggenschip te komen steunen. Na een eerste kwartier waarin Enter het betere van het spel had, maar niet tot echt grote kansen weet te komen, komt tegenstander GVA beter in de wedstrijd. Doormiddel van opportunistisch spel en lopende mensen achter de laatste linie proberen zij een openingstreffer te forceren. Dit lukt ook. Na een corner is de organisatie aan Enterse zijde even weg, waardoor een afgeslagen bal binnen kan worden geschoten door Tom van der Welk. Een domper voor de Enternaren, maar zij laten zich niet uit het veld slaan. In de 35e minuut komt de ploeg dan ook op gelijke hoogte. Na een mooie steekpass van Jorn Hodes weet Thomas Roetgering de bal knap te controleren en de keeper kansloos achter te laten met een lage schuiver. Zo zoeken beide ploegen na 45 minuten voetbal de kleedkamers op met een gelijke stand.

Na rust komt Enter beter in de wedstrijd. Waar in de eerste helft de bal nog te vaak naar de verkeerde kleur ging, weten de rood-witten elkaar nu beter te vinden. Het is dan ook tegen de verhouding in dat GVA wederom op voorsprong komt. Nadat de Enter-defensie een voorzet niet goed weet te verwerken komt de bal voor de voeten van GVA-clubtopscorer Thijme Peters terecht. Hij weet wel raad met dit cadeautje en tekent voor de 2-1. Wederom een mentale tik voor de Enternaren, die het gaspedaal verder in trappen. In de 60e minuut komt sv Enter dan ook wederom langszij. Nick Derksen speelt zich fraai vrij, trekt de bal terug vanaf de achterlijn en Tim van Otten haalt de trekker over, 2-2. Trainer Daan Jalving brengt Job Kuipers en Joost Olthof en met deze verse krachten zet Enter nogmaals aan om een overwinning binnen 90 minuten over de streep te trekken. Dat lukt bijna. Zo kopt Nick Derksen op de paal en is er in de 92e minuut een enorme kans voor Jorn Hodes, maar zijn inzet gaat rakelings over waardoor er verlengd moet worden.

De verlenging lijkt een prooi te worden voor Enter, gezien het feit dat de rood-witten een stuk fitter ogen. Zo moet de verzorger van GVA regelmatig het veld in komen om spelers met kramp op te lappen. Enter daarentegen komt veelvuldig op de helft van de tegenstander, op zoek naar een eerste voorsprong vandaag. Toch is het wederom GVA dat scoort. Een voorzet wordt getoucheerd door een Enter-speler en belandt in eigen doel. Met nog 20 minuten op de klok moet Enter zo wederom een achterstand ombuigen in een voorsprong. In de rust van de verlenging besluit Jalving dan ook aanvallend te wisselen. Aanvallers Luc Render en Robin Broekhaar, beide normaliter uitkomend in het tweede elftal, betreden het veld. Een gouden greep blijkt. Broekhaar levert binnen een paar minuten een knappe assist af op Joost Olthof, die de bal bij de tweede paal alleen hoeft binnen te tikken. Met een 3-3 stand besluit Enter niet meer achteruit te gaan lopen, maar vol in te zetten op een goede afloop van de verlenging. In een 1-3-3-4 formatie gaan de Enternaren vol op de aanval en dit opportunisme wordt in de slotfase van de wedstrijd dan ook beloond. Tim van Otten speelt zich knap vrij en kan de bal afgeven op invaller Luc Render. Render bedenkt zich niet en schiet de bal in korte hoek, raak.

Voor een tweetal minuten is het één groot gekkenhuis op sportpark de Pauw, spelers en staf vieren de voorsprong met het Enter-legioen dat zich de hele dag al nestelt achter het GVA-doel. In de extra tijd die volgt geeft Enter de 3-4 voorsprong niet meer weg. Na het laatste fluitsignaal volgt een veldbestorming, het is sv Enter gelukt. Dolle vreugde en tranen van geluk nemen de overhand bij zowel spelers, stafleden en supporters. Trainer Daan Jalving, die dit seizoen zijn debuut maakte als hoofdtrainer, gaat op de schouders. Na het feest goed te hebben gevierd op het hoofdveld van gastheer Klarenbeek, worden de festiviteiten verplaatst naar de kantine op sportpark Krompatte. Zo bleef het nog heel lang heel gezellig in Enter.

Opstelling: Mike Brinks, Brent Geels, Rick Kamphuis, Arno Slagers (’65 Job Kuipers), Bas van Otten (’46 Daan Roetgering), Nick Derksen, Mees ten Broeke, Bent Wolters (’65 Joost Olthof), Jorn Hodes (‘106 Robin Broekhaar), Thomas Roetgering (‘106 Luc Render), Tim van Otten