Wervelend Enter wint ruim van VVO

Afgelopen zondag stond de kwartfinale van de nacompetitie op het programma. Enter moest afreizen naar Velp om het op te nemen tegen de nummer 10 uit de 3e klasse B VVO. Wat vooraf een spannende wedstrijd moest worden, werd uiteindelijk een eenzijdige pot voetbal waarbij Enter gauw afrekende met de thuisploeg. Binnen een kwartier spelen stond het al 0-3 voor de rood-witten. Uiteindelijk eindigde de teller op 0-6, waarmee Enter zich met een dosis vertrouwen plaatst voor de halve finale. Zondag 9 juni nemen Daan Jalving en zijn mannen het op tegen de nummer 10 uit de 3e klasse A, SC Overwetering.

Het mooie sportpark de Pinkenberg, gelegen tussen de bossen van Rozendaal, werd het decor voor een ijzersterke wedstrijd van de Enternaren. Een grote menigte afgereisde supporters zag hoe Enter de thuisploeg grote delen van de wedstrijd overklaste. De uitploeg speelde met een hoge intensiteit en veel dynamiek. Na 3 minuten spelen is het al gelijk raak. Na een aanval over links belandt de bal voor de voeten van middenvelder Mees ten Broeke. Ten Broeke bedenkt zich niet en schiet de bal vanaf de rand van de zestien meter laag in het doel. Enkele seconden later verdubbelt Thomas Roetgering de score. Na een mooie solo van Tim van Otten kan Thomas Roetgering de bal vrij gemakkelijk inschieten. Zo staat het na nog geen vijf minuten voetbal al 0-2 voor de bezoekers.

De vroege voorsprong verandert niets aan de intenties van de gasten. Enter geeft de tegenstander geen centimeter ruimte en wanneer het VVO dan toch lukt om haar voorhoedespelers te bereiken, dan is daar altijd nog de Enterse defensie die de afgelopen weken al niet te kloppen is. Aan de bal is Enter snel gericht op vooruit en lukt het de rood-witten ook vaak om haar spitsen in stelling te brengen. Zo wordt het in de 13e minuut ook 0-3 wanneer Brent Geels een afgemeten voorzet geeft op Bent Wolters. Wolters stijgt ver boven zijn directe tegenstander uit en kopt de bal tegendraads in het net. Na de 0-3 gunt Enter VVO wat meer de bal, maar houdt het de controle over de wedstrijd.

In de 23e minuut wederom een mooie aanval over links. Na een verzorgde opbouw stuurt Nick Derksen Tim van Otten weg in de diepte. Van Otten geeft de bal voor, maar wordt tijdens zijn inzet gevloerd door aanvoerder Peterse. De goed leidende arbiter is gedecideerd en wijst naar de stip. Brent Geels weet wel raad met deze kans en schiet beheerst binnen, 0-4. Na een half uur spelen neemt Enter iets gas terug en komt het ook in de minste fase van de wedstrijd. Zo is daar na veertig minuten spelen ook de eerste kans voor de thuisploeg. Als een bal achter de laatste lijn van Enter belandt, kan Ramon van Steenbergen de bal tegen de paal tikken. Kako Kheder is er bij voor de rebound, maar Nick Derksen weet de bal van de lijn te halen. Zo zoeken beide ploegen met een 0-4 stand de kleedkamers op.

Na rust blijven Nick Derksen en Tim van Otten achter in de kleedkamer en komen Joost Olthof en Collin Oremus binnen de lijnen. Beide invallers brengen een grote dosis energie en zo is Enter ook in de tweede helft de bovenliggende partij. In de 50e minuut een grote kans voor Jorn Hodes, maar de grensrechter vlagt tot ieders verbazing voor buitenspel. Het blijkt uitstel van executie, want vijf minuten later ligt de bal wel in het net. Stoomtrein Bas van Otten meldt zich weer eens in de aanval en legt de bal perfect breed op Joost Olthof, die de bal met zijn linkerbeen tegendraads inschiet. Waar VVO de tweede helft misschien nog het geloof had in een comeback, is die nu helemaal verdwenen.

De spanning is verdwenen het laatste half uur en Enter kan vrijuit blijven voetballen. Zo is topscorer Thomas Roetgering nog dichtbij een tweede treffer, maar zijn afstandsschot belandt op de lat. In de 67e minuut zorgt een goede onderschepping op het middenveld ervoor dat Collin Oremus Jorn Hodes vrij voor de keeper kant zetten. Hodes blijft kalm en schiet de bal beheerst langs keeper Arentsen. Met deze 0-6 stand brengt trainer Jalving Job Kuipers en Wout Brinks in de ploeg. Brinks is nog twee keer dichtbij een treffer, maar heeft het geluk niet aan zijn zijde. Na precies 90 minuten spelen vindt scheidsrechter Pepijn Blaak het mooi geweest en fluit voor het einde van de wedstrijd.

Enter kan een klein feestje vieren na deze mooie en belangrijke overwinning. Toch zullen de pijlen al snel weer gericht worden op komende zondag. Dan neemt de ploeg van trainer Daan Jalving het in de halve finale op tegen SC Overwetering. Overwetering wist in de kwart finale met 2-0 te winnen van FC Eibergen. Het belooft wederom een spannende wedstrijd te worden in de play-offs om een plek in de 3e klasse. Het is dan ook mooi om te zien dat zoveel Enternaren het vlaggenschip van de SV massaal steunen in hun strijd om promotie.

Opstelling: Mike Brinks, Brent Geels, Arno Slagers, Rick Kamphuis (’59 Job Kuipers), Bas van Otten, Nick Derksen (’46 Collin Oremus), Mees ten Broeke, Bent Wolters (’32 Daan Roetgering), Jorn Hodes, Thomas Roetgering (’59 Wout Brinks), Tim van Otten (’46 Joost Olthof)