Almelo kan het Enter niet lastig maken

Het ging Enter wel erg gemakkelijk af afgelopen zondag in de wedstrijd tegen sv Almelo. In een wedstrijd waarin de ploeg van trainer Gerard Bos veel de bal had en legio aan kansen creerde, wist het uiteindelijk met 5-0 te winnen. Een mooie uitslag, die zelfs nog hoger uit had kunnen vallen wanneer Enter secuurder was geweest in de afronding. Desondanks kan trainer Bos tevreden zijn over de derde overwinning op rij, die tevens gepaard ging met bij vlagen mooi voetbal.

Direct vanaf de aftrap was al duidelijk welk team de overhand zou hebben in dit duel tussen de nummers vijf en negen van de 4e klasse A. In de derde minuut is het Tim van Otten die wegdraait bij zijn directe tegenstander en in zijn schot gehinderd wordt door een Almelo-verdediger. Arbiter te Nijenhuis beoordeelt de ingreep als een overtreding en de bal gaat, misschien wat onterecht, op de stip. Mees ten Broeke, die de vorige speelronde succesvol was vanaf elf meter tegen DTC ’07, gaat achter de bal staan. Ten Broeke legt aan, maar ziet zijn schot gekeerd worden door doelman Huseyin Yayla.

Na de gemiste strafschop blijft Enter aandringen en creëert verschillende mogelijkheden om op voorsprong te komen. Pas in de 44e minuut weten de Enternaren dan eindelijk het net te vinden. Na een mooie aanval over links is het Stan Stegeman die knap het overzicht weet te houden en de bal aflegt op randje zestien. Mees ten Broeke bedenkt zich niet en met een mooie wreeftrap schiet bij de bal hard via de binnenkant van de paal in het doel. Een mooie revanche voor de controlerende middenvelder, die zo zijn ploeg met een 1-0 voorsprong de rust in laat gaan.

Na de pauze blijft het de thuisploeg die combineert op de helft van de tegenstander. Een honderd procent kans is er voor Tim van Otten die na een bal over de Almelose-verdediging knap zijn verdediger af weet te schudden. Met een volley probeert van Otten zijn 17e treffer van het seizoen te maken, maar helaas belandt zijn inzet niet tussen de palen. In de 60e minuut brengt Gerard Bos Jorn Hodes in de ploeg, hij vervangt Thomas Roetgering. Met Jorn Hodes blijft Enter kansen creeëren, maar vergeet het de score verder uit te breiden. Zo blijft sv Almelo hoop houden op een puntje. Toch weten de Almeloërs weinig tot niks te creeren, waardoor de 2-0 dichterbij lijkt dan de 1-1.

Uiteindelijk zet Sjoerd Grobbink, die voor het eerst weer in de basis startte tegen Almelo, de 2-0 op het scorebord. Na een te korte pass in de Almelose defensie pikt Grobbink de bal op en maakt de oversteek naar het doel van keeper Yayla. Yayla weet het schot van Grobbink nog te toucheren, maar de bal verdwijnt achter hem in het net. Na de 2-0 in de 80e minuut is de ban gebroken en weet Enter de score snel uit te breiden. Doelpunten zijn er van Tim van Otten, invaller Wout Brinks en Brent Geels. Met een 5-0 stand fluit arbiter Frits te Nijenhuis voor het einde van de wedstrijd.

Met de overwinning op Almelo heeft Enter zich verzekerd van de 5e plek op de ranglijst. Almelo kan zich daarentegen gaan opmaken voor de nacompetitie tegen degradatie. Wat de uitkomst van deze nacompetitie ook is, Almelo is volgend seizoen terug te vinden in de 5e klasse. De Almeloërs verkassen naar het zaterdag voetbal, maar door een te late inschrijving stromen zij via de 5e klasse in. Enter kan een plek in de nacompetitie om promotie definitief vergeten. Door de 0-3 overwinning van KOSC op Overdinkel, is Enter uitgeschakeld in de strijd om de 3e periode. Deze gaat nu alleen nog tussen KOSC en SV De Lutte.

In de laatste speelronde van dit seizoen gaat Enter op bezoek bij SV De Lutte. De Lutte doet dus nog mee om de 3e periode en heeft zelfs nog uitzicht op de titel. Om er met het kampioenschap van door te gaan, zullen wel naaste concurrenten UD Weerselo en DTC ’07 punten moeten laten liggen. Daarnaast zal ook KOSC punten moeten laten liggen, willen de blauw-witten de 3e periode binnenhalen. Wanneer DTC kampioen wordt komende zondag, is de Lutte wél verzekerd van een plek in de play-offs. Kortom, de ploeg van trainer Niek Smudde is nog volop in de strijd om promotie, maar is daarbij wel afhankelijk van de andere ploegen in de competitie.

Volgende week zondag wordt er om 14:00 uur afgetrapt op sportpark De Stockakker. Ondanks dat er voor de Enternaren niks meer op het spel staat, zullen zij er alles aan doen om met een overwinning afscheid te nemen van trainer Gerard Bos. Bos, inmiddels drie seizoenen trainer van de rood-witten, maakt na dit seizoen de overstap naar Hoeve Vooruit. Onder Bos kende Enter een succesvolle periode, waarin het in de afgelopen twee seizoen in totaal zelfs 100 punten wist te pakken. De club hoopt dat er in de laatste wedstrijd onder Bos weer vele toeschouwers aanwezig zullen zijn, om onze hoofdtrainer het afscheid te geven wat hij verdient.