Bijzonder duel voor trainer Jalving wordt opgeluisterd met zege

Het was een bijzondere dag voor trainer Daan Jalving afgelopen zondag. Niet alleen trof hij met zijn huidige club sv Enter zijn jeugdclub vv Holten, waarvoor hij meer dan 10 jaar actief was als speler én trainer, ook was het exact drie jaar geleden dat zijn vader Hennie, ex-voorzitter van vv Holten, overleed. Des te mooier was het dat zijn huidige ploeg in de slotfase de overwinning met hem kon vieren na een benutte penalty van Brent Geels. Met de 2-1 overwinning neemt Enter, samen met UD Weerselo, wat afstand van de ploegen in de subtop. Uitgerekend UD is aankomende zondag de tegenstander op sportpark Krompatte.

In de eerste minuten na het fluitsignaal van arbiter van der Beek waren de gastheren uit Holten de bovenliggende partij. Een grote groep meegereisde supporters ziet dat Enter zich duidelijk moet aanpassen aan het natuurgrasveld. Holten stelt daar en grote dosis strijd tegenover wat maakt dat Enter niet aan het gebruikelijke spel toekomt. Wanneer Enter na 10 minuten de Holtense storm heeft overleefd, zonder echt in de problemen te zijn gekomen, nemen zij het initiatief over. Enter dringt Holten terug op eigen helft en is dreigend rondom de zestien meter van de rood-zwarten. Mede door slordigheden aan de bal, komen de Enternaren niet tot kansen. De eerste echte kans in het duel is dan ook voor de thuisploeg, wanneer een Holtense aanvaller doormiddel van een afstandschot Mike Brinks aan het werk zet. Met een knappe redding duwt Brinks de bal tegen de lat waarna deze overvliegt.

Enter laat zich niet van de wijs brengen en blijft het initiatief houden. In de 25e minuut komen de rood-witten dan ook op voorsprong. Na een listig balletje van Remon Oremus en weifelend optreden van de Holten-keeper, kan Thomas Roetgering uit de kluts de 0-1 binnen tikken. Ook na de treffer blijft het spel zich grotendeels begeven op de Holtense speelhelft. Toch kan niet worden gesteld dat de rood-witten goed spelen. Zowel Holten als Enter zijn erg slordig aan de bal en mede ingegeven door het veld wordt snel gekozen voor een lange bal. Beide ploegen dwingen weinig kansen af en dat betekent een 0-1 ruststand.

Na de thee gelijk een welkome opsteker voor de gastheren wanneer Gijs Martens knap een vrije trap van zo’n 20 meter tegen de lat schiet. Via het aluminium komt de bal ongelukkig tegen keeper Mike Brinks aan, waardoor de bal alsnog in het doel belandt. De gelijkmaker verandert weinig aan het spelbeeld. Beide ploegen zijn slordig in balbezit waardoor het niveau van de wedstrijd te wensen over laat en er weinig grote kansen ontstaan. Trainer Jalving brengt vers bloed en zo betreden Stan Stegeman, Joost Olthof en niet veel later ook Daan Roetgering het veld.

Het lijkt te werken, want in de slotfase van de wedstrijd komt Enter weer meer rond de zestienmeter van Holten te spelen. Nog steeds blijven de kansen schaars, maar de gasten blijven op zoek gaan naar de overwinning. Ook Holten houdt manschappen voorin, om via een snelle uitbraak er toch met een overwinning vandoor te gaan. Zo kan het in de laatste minuten van dit duel nog alle kanten op. In de 89e minuut valt het kwartje dan toch de goede kant op. Wanneer Tim van Otten aan een dribbel in de 16 meter begint, wordt hij onreglementair naar de grond gewerkt door een Holten-verdediger en arbiter van der Beek kan niet anders dan een penalty toekennen. Het is Brent Geels die het buitenkansje verzilvert. Geels bedenkt zich geen moment en rent naar zijn trainer toe om dit mooie moment met hem te vieren.

In de resterende blessuretijd lukt het Holten niet iets terug te doen en zo boekt Enter een zwaarbevochten maar zeer welkome overwinning op een directe concurrent. Ondanks dat spel deze zondag de wensen overliet kunnen de rood-witten trots zijn dat zij met elkaar deze overwinning over de streep hebben weten te trekken. Het zorgt in ieder geval voor een mooie dosis vertrouwen richting de topper van komende zondag. Dan staan de nummers één en twee uit de 4e klasse A tegenover elkaar op sportpark Krompatte. Hopelijk zullen ook dan de Enterse supporters de moeite nemen om hun ploeg aan te moedigen in de strijd om de koppositie.

Opstelling: Mike Brinks, Brent Geels, Rick Kamphuis, Arno Slagers, Bas van Otten (’72 Stan Stegeman), Nick Derksen (’81 Daan Roetgering), Bent Wolters, Mees ten Broeke, Remon Oremus (’72 Joost Olthof), Thomas Roetgering, Tim van Otten