Verslagen

Effectief Enter verslaat de Lutte

Het gebeurde niet vaak dit seizoen dat Enter minder de bal had dan haar tegenstander. Toch was het de Lutte dat afgelopen zondag het spel dicteerde en grossierde in balbezit. Echter bleef Enter door goed verdedigend werk samen met een grote dosis strijd overeind en was het in de omschakeling dodelijk effectief. Door doelpunten van Arno Slagers, Tim van Otten en Brent Geels won de ploeg van de vertrekkende Gerard Bos met 1-3 van de Lutte. De wedstrijd tegen de Lutte was het laatste duel van oefenmeester Bos in dienst van sv Enter. Na drie jaren waarin Enter mooie resultaten boekte, maar net geen promotie wist af te dwingen, verruilt de 67-jarie oefenmeester de 4e klasser voor vv Hoeve Vooruit.

Na een week afweizgheid keerde Collin Oremus terug in de basis, die in de punt van de aanval begon. Door de vervelende blessure van rechtsback Thomas Braam (breukje in het kuitbeen), speelde Brent Geels ditmaal in de verdediging. Met deze wijzigingen, begon Enter slap aan het eerste bedrijf. De Lutte was dominant, drukte Enter ver terug op eigen helft en was dreigend rond het strafschopgebied van de gasten. Tot echt grote kansen leidde dit nog niet, maar het werd duidelijk dat het geen makkelijke middag zou worden voor de Enternaren. Toch komt Enter verrassend op een 0-1 voorsprong. Na een uitbraak geeft de defensie van de Lutte een corner weg. Deze wordt niet goed verwerkt door de thuisploeg, waardoor de bal voor de voeten van centrale verdediger Arno Slagers belandt. Met een schot met de buitenkant van de voet weet Slagers de bal langs de doelman te krijgen. Zo staat Enter na ongeveer twintig minuten op een voorsprong.

Na de openingstreffer gaan de ploegen verder met waar zij gebleven waren. De Lutte valt aan en SV Enter verdedigt voor de eigen zestien meter. Met opkomende backs of een indribbelende centrale verdediger probeert de Lutte door het verdedigende blok van de rood-witten heen te spelen. Door het centrum gaat dit lastig, waardoor de thuisploeg vaak kiest voor een vroege voorzet. Deze voorzetten zijn gevaarlijk, maar door goed keeperswerk van Mike Brinks én de koppende kwaliteiten van Arno Slagers en Rick Kamphuis komt de thuisploeg niet tot scoren. Doordat De Lutte met hun aanvallende spel veel ruimte weggeven in de verdediging, is er een mogelijkheid voor Enter om gevaarlijk te worden in de omschakeling. Vanuit een snelle uitbraak voor rust wordt het dan ook tegen de verhouding in 0-2 voor de Enternaren. Topscorer Tim van Otten weet met een mooie individuele actie zichzelf vrij te spelen en met een harde punter werkt hij de bal tegen de touwen, 0-2. Dit is tevens de ruststand.

Na rust breidt Enter de voorsprong nog eens verder uit naar 0-3. Na een mooie aanval over rechts komt de bal bij gelegenheidsback Brent Geels terecht. Met een kapbeweging maakt hij de bal vrij en schiet hij deze vanaf zestien meter knap in de rechterbovenhoek. Met een 0-3 stand gaat het tempo van de wedstrijd wat omlaag. De Lutte lijkt het vertrouwen in een goede afloop te zijn verloren en Enter kan nog verder achterover leunen dan dat het al deed. De thuisploeg blijft voetballen, maar is minder secuur in de passing, waardoor Enter relatief gemakkelijk overeind blijft. Toch weet de Lutte alsnog wat terug te doen. In de 65e minuut scoort ex Quick ’20-speler Boyd Roord de 1-3. Met nog ongeveer een half uur te spelen is er dan toch nog een sprankje hoop voor de Lutte, dat voorafgaand aan het duel nog een kleine kans had op het veroveren van de titel.

Direct na de 1-3 krijgen de gastheren nog enkele mogelijkheden. Deze worden echter niet benut, mede door een sterk keepende Mike Brinks. Nadat de storm wat is gaan liggen, kan Enter twee keer gevaarlijk worden. Nadat Wout Brinks in het veld komt voor Sjoerd Grobbink, krijgen de Enternaren twee 100% kansen. Direct na de wissel komt Wout één op één met de doelman van de Lutte te staan. Wout probeert de doelman te omspelen, maar de keeper kan dit voorkomen door goed op de been te blijven. Enkele minuten later is Wout weer gevaarlijk als hij in de omschakeling de bal goed weet breed te leggen op Tim van Otten. Van Otten verzuimt helaas zijn 19e van het seizoen te maken en schiet de bal langs de verkeerde kant van de paal. Na deze twee momenten bloed de wedstrijd langzaam dood. De Lutte probeert nog wat te forceren, maar Enter geeft niks meer weg. Na exact 90 minuten besluit scheidsrechter Mahadewsing dat het genoeg is geweest en fluit af.

Met drie punten en een vijfde plek op de ranglijst neemt Gerard Bos daarmee afscheid van sv Enter. Ondanks dat er in drie jaar Gerard Bos géén promotie werd afgedwongen, kan sv Enter met een goed gevoel terugzien op de afgelopen periode. Dat bleek maar al te goed tijdens het afscheid op sportpark Krompatte dat de oefenmeester kreeg bij terugkomst uit de Lutte. Onder toeziend oog van een goed gevuld terras, werd Bos toegesproken door zijn stafleden, voorzitter Jos van Otten en aanvoerder Rick Kamphuis. Daarnaast waren er muzikale optredens van Erwin Geels, de vrouwelijke supporters én nam Bos zelf de microfoon in de hand. Al met al kan er dus teruggekeken worden op een mooie zondag met drie punten én een mooie afsluiting van het seizoen.