Enter bekert door na verdiende overwinning op Delden

Na twee overwinningen op vijfde klassers Twenthe Goor en SP Rekken heeft Enter ook de laatste test tegen derde klasser sv Delden doorstaan. Een vroege goal van topscorer Tim van Otten besliste uiteindelijke de wedstrijd, waarin Enter duidelijk de overhand had. Met name de wijze waarop de formatie van coach Daan Jalving tegenstander Delden het voetballen onmogelijk maakte, is prijzenswaardig. Daarnaast creëerden de Enternaren wederom een handvol 100% kansen, wat maakt dat de score ook zomaar hoger had uit kunnen vallen. Desalniettemin kende Enter met de 1-0 overwinning én daarmee het binnenhalen van de poulewinst, een goede generale voor de eerste competitiewedstrijd tegen UD Weerselo aanstaande zondag.

Bij aanvang van de wedstrijd tegen Delden wist Enter dat het de punten niet cadeau zou krijgen. Tegenstander sv Delden beschikt over een sterke ploeg met veel aanvallende stootkracht. Afgelopen seizoen werd de ploeg van trainer Rob Bakker dan ook afgetekend kampioen in de 4e klasse B. Taak voor Enter was dan ook om de gevaarlijke Deldense spitsen onschadelijk te maken en direct scherp aan de wedstrijd te beginnen. Dat lukt behoorlijk en zo ligt de bal na drie minuten spelen al in het Deldense doel. Het is Tim van Otten die een afgeslagen hoekschop oppikt en met een harde knal de bal in het dak van het doel schiet. 0-1.

Na de vroege voorsprong blijven de intenties van Enter hetzelfde. De uitploeg zet hoog druk op de Deldense defensie en gunnen de thuisploeg geen enkele ruimte om te voetballen. Daarnaast zijn de rood-witten over de flanken enkele keren dreigend, maar tot echt grote kansen leidt het vooralsnog niet. Via crosspasses vanuit de defensie naar de gevaarlijke aanvallers, loeren de geel-blauwen op een inschattingsfout bij de achterhoede van de tegenstander. Echter staat de Enterse defensie als een huis en komt Delden nauwelijks tot mogelijkheden. Zo is het spelbeeld tot eerste half uur in evenwicht.

In het laatste kwartier van de eerste helft komen beide ploegen tot de eerste echte kansen van de wedstrijd. Het is Delden dat twee vrije trappen krijgt rond de zestien meter van Enter. Gelukkig voor Enter belanden deze in de ballenvanger en de Enterse muur. Ook Enter is heel dicht bij de 0-2 wanneer Van Otten na een mooie aanval over de breedte van het veld het overzicht goed bewaart en Jorn Hodes oog in oog met keeper Eijsink zet. Hodes werkt af, maar de bal vliegt over de lat. Zo gaan beide ploegen rusten met een 0-1 stand.

In de rust komt Mees ten Broeke in het veld voor Tim Slaghekke. Wederom is de organisatie en intensiteit van de Enternaren goed, waardoor het regelmatig gevaarlijk wordt in de omschakeling. Vlak na rust is het Rick Kamphuis die een inspeelpass vanuit de Deldense defensie onderschept en inlevert bij Mees ten Broeke. Hij stuurt Jorn Hodes diep, die op de rand van de zestien wordt gehinderd door een verdediger. De uitploeg appelleert voor een penalty, maar de arbiter oordeelt dat de overtreding buiten de zestien meter is gemaakt. De vrije trap mist de goal.

Enkele minuten later is Delden gevaarlijk wanneer Scott Wold met een knappe voorzet broer Sven in stelling brengt. De aanvaller kopt de bal tegendraads, maar Jasper Geels keept een goede wedstrijd en behoedt Enter voor de gelijkmaker. Na dit hachelijke moment speelt Enter enkele 100% kansen bij elkaar. De grootste kans is voor de ingevallen Wout Brinks, die na wederom goed druk zetten de bal voor het intikken heeft. Brinks wacht net te lang met afdrukken, waardoor een Delden-verdediger de schade kan beperken.

Met nog tien minuten te spelen gooit Enter de deur op slot, om zo de overwinning binnen te slepen. De Enterse elf werken goed samen en doen er alles aan om de drie punten mee naar Enter te nemen. Dat lukt heel aardig, want echt gevaarlijk wordt Delden niet. Na enkele minuten blessuretijd vindt scheidsrechter Reuvers het genoeg geweest en fluit voor het einde van de wedstrijd. Gezien de kansenverhouding een dik verdiende overwinning voor sv Enter, dat doorgaat in de beker. De volgende bekerronde vindt plaats op een doordeweekse avond in de tweede week van november.

Opstelling: Jasper Geels, Brent Geels, Arno Slagers, Job Kuipers (’75 Remon Oremus), Bas van Otten, Rick Kamphuis, Bent Wolters, Tim Slaghekke (’46 Mees ten Broeke), Joost Olthof (’60 Wout Brinks), Tim van Otten, Jorn Hodes (’67 Thomas Roetgering)