Enter beleeft “droomdag” in Holten

Afgelopen zondag speelde SV Enter één van de belangrijkste wedstrijden van het seizoen. De wedstrijd tegen koploper en medetitelkandidaat Holten werd voor de tijd al omschreven als de “kampioenskraker” van de 4e klasse G. Achteraf kan wel gesteld worden dat de wedstrijd deze benaming waard is gebleken. Met meer dan 600 toeschouwers, vuurwerk, spreekkoren en een spetterende uitslag had deze middag alles wat je als (Enter)supporter had willen zien.

Voorafgaand aan deze ontmoeting waren de belangen voor de topper bekend. Bij een nederlaag zou het voor SV Enter een hele lastige klus worden om nog direct te kunnen promoveren naar de 3e klasse. Bij een overwinning daarentegen, zou de formatie van Gerard Bos het heft weer in eigen handen kunnen nemen. Met deze lading voelde de wedstrijd vooraf als een beslissingswedstrijd en in combinatie met de ambiance die de vele meegereisde supporters daaraan toevoegde, was de ontmoeting tussen de nummer 1 en 2 van de competitie een ware finale.

Holten begon fel aan de wedstrijd en speelde in een hoog tempo. Enter werd teruggedrongen op eigen helft en loerde op een snelle omschakeling. Deze kwam al snel, en direct met succes. Via een uitbraak vanaf de zijkant komt de bal middels een voorzet bij Tim van Otten terecht. Knap controleert Van Otten de bal en houdt hij de tegenstander van zich af die vervolgens een duidelijke overtreding maakt. De scheidsrechter, die de hele wedstrijd alles vanaf 40 meter bekeek maar toch een keurige wedstrijd floot, ziet dit ook en legt de bal op de stip. René Nijenhuis weet de strafschop te benutten en zo staat het binnen vijf minuten al 0 – 1 voor de Enternaren.

Deze eerste vijf minuten zijn eigenlijk tekenend voor de gehele wedstrijd. Holten heeft grotendeels de bal op de helft van de tegenstander, maar weet weinig échte kansen te creëren. SV Enter daarentegen, is in de omschakeling snel gevaarlijk en dodelijk effectief in de afronding. Zo komt ook de tweede treffer van de Enternaren tot stand. Club- en regiotopscorer Tim van Otten wordt doormiddel van een lange bal aan het werk gezet. Zoals we van de spits kennen omspeelt hij eerst twee tegenstanders waarna hij klinisch afrondt, 0 – 2. Het wordt ook nog 0 – 3 als Nick Derksen een afvallende bal vanuit een hoekschop tegen de touwen werkt. Met deze tussenstand zoeken beide ploegen na 45 minuten de kleedkamer op.

De Holtenaren zullen in de rust de moed nog zeker niet op hebben gegeven. Met meer balbezit, dreiging op de helft van de tegenstander en de tweede helft van de vorige ontmoeting in het achterhoofd hebben Richard Smit en zijn mannen ongetwijfeld het gevoel gehad dat er nog steeds wat te halen viel tegen Enter. De rood-zwarten begonnen dan ook weer goed aan de tweede helft en creëren twee prima kansen. Het leken nog 45 zware minuten te worden op het volle sportpark Meermanskamp.

Gelukkig is daar dan de treffer van centrale verdediger Justin Alink die alle hoop bij Holten doet verdwijnen. Na weer een gevaarlijke aanval uit de omschakeling legt Sjoerd Grobbink zijn corner bij de tweede paal neer. Daar weet Justin Alink de bal tegen de touwen te werken en staat het 0 – 4. Samen met alle meegereisde Enterse supporters viert Alink zijn tweede doelpunt van dit seizoen en het gevoel dat zijn ploeg deze wedstrijd niet meer uit handen gaat geven.

Vanaf dat moment is het overwicht van Holten weg en neemt Enter grote delen van het veldspel over. Met nog 25 minuten te spelen is het René Nijenhuis die via een prachtige vrije trap SV Enter op een 0 – 5 voorsprong zet. Daarmee is het voor Holten-trainer Richard Smit duidelijk dat deze wedstrijd niet meer door zijn ploeg gewonnen gaat worden. “Geen kaarten pakken en geen blessures mannen” tipt hij zijn spelers vanaf de zijlijn. Enter-trainer Bos zet zijn meegekomen wisselspelers nog aan het werk. Jorn Hodes, Daan Schreijer, Mart Geels, Nieck Slaghekke en Stan Stegeman komen in de ploeg voor Brent Geels, Sjoerd Grobbink, René Nijenhuis, Mees ten Broeke en Tim van Otten.

Met deze frisse wissels speelt Enter de wedstrijd uit en incasseert het ook geen tegendoelpunten deze wedstrijd. Na 90 minuten staat er dan ook 0 – 5 op het scorebord en is de vreugde groot na het laatste fluitsignaal. Vanaf het Enter kamp klinkt luid gejuich en de meegekomen jeugd stormt het veld op om de spelers te feliciteren. Na afloop van de wedstrijd wordt de overwinning nog lang gevierd in de kantine. Tot aan dinsdag kan worden nagenoten van deze mooie overwinning op concurrent Holten.

Vanaf dinsdag 19:30, bij aanvang van de training, moet de vreugde weer worden vervangen voor scherpte en concentratie. Want iedereen binnen Enter weet maar al te goed dat er nog 7 lastige wedstrijden op het programma staan. Nog 7 finales tot de ontknoping van de competitie. Voorafgaand aan al deze finales heeft Enter in ieder geval weer alles in eigen hand om de gewenste sprong naar de 3e klasse te maken. De eerstvolgende finale wordt zondag gespeeld op sportpark de Krompatte tegen nummer 4 SV Haarle. Enter hoopt op dezelfde passie en beleving bij zowel de spelersgroep als de supporters. Tot dan!