Enter boekt ruime zege op Saasveldia

Afgelopen zondag troffen de nummers 1 en 2 uit de derde periode elkaar op sportpark de Esch in Saasveld. Op papier twee tegenstanders die aan elkaar gewaagd zijn, maar op het veld was het krachtsverschil duidelijk zichtbaar. Waar Enter vrijwel de gehele wedstrijd het spel dicteerde was Saasveldia niet bij machte de bal in de ploeg te houden. Toch hadden de gasten moeite de rood-blauwe muur te slechten. Pas in de tweede helft haalde Enter de trekker over en werd het uiteindelijk 0-4. Door de overwinning gaan de Enternaren nu alleen aan kop in de derde periode.

Vanaf de eerste minuut is het Enter dat de bal heeft en Saasveldia dat terug moet op eigen helft en gokt op een mogelijkheid vanuit de omschakeling. Waar het de Enternaren lukt om onder de eerste druk van de gastheren uit te spelen, is het te slordig in de eindfase om echt tot mogelijkheden te komen. De eerste echt grote kans komt er na ongeveer een half uur spelen wanneer Tim van Otten in de zestien meter een gaatje weet te vinden om te schieten. Zijn schot wordt geblokt door een Saasveldia-verdediger die op de grond valt. In de rebound probeert Mees ten Broeke het nogmaals, maar ook zijn schot wordt opgevangen door een speler van de thuisploeg. In het laatste kwartier voor rust krijgt Enter nog enkele mogelijkheden, maar echt gevaarlijk wordt het niet. Zo zoeken beide ploegen met de brilstand de kleedkamers op.

Na rust een omzetting aan Enterse zijde. Bas van Otten wordt vervangen door Daan Roetgering en Enter speelt met meer mensen voor de bal. Enter probeert wat te forceren en dat blijkt te werken. In de 52e minuut krijgt Enter een corner die uiteindelijk voorbij de tweede paal belandt. Thomas Roetgering vangt de bal op, maar wordt daarbij gehinderd door de keeper van Saasveldia. Roetgering gaat naar de grond en de scheidsrechter wijst naar de penaltystip. De strafschop wordt benut door Brent Geels. Na de openingstreffer komt Enter in de mindere fase. Het lukt de rood-witten niet meer de vrije man te vinden en zo kan Saasveldia voor het eerst deze wedstrijd uitkomen op de helft van de Enternaren. De gastheren krijgen enkele hoekschoppen mee en kunnen zo ook gevaarlijk worden. De eerste en enige kans voor Saasveldia is er wanneer een corner wordt getoucheerd en Mike Brinks kordaat optreedt.

In de 71e minuut valt dan toch de beslissing in de wedstrijd als Bent Wolters een vrije trap van zo’n 18 meter in de goal krult, 0-2. Door de ruimere voorsprong wordt Saasveldia gedwongen meer risico te nemen en zo ontstaat er ruimte achter de laatste linie. Invaller Joost Olthof maakt hier meermaals dankbaar gebruik van en zo is hij het die aan het begin staat van een aanval die leidt tot een tweede strafschop. Olthof geeft de bal voor op Tim van Otten die zichtbaar onderuit wordt gehaald in de zestien meter van Saasveldia. Dit keer is het Nick Derksen die de strafschop benut. Stand 0-3. Niet veel later is het opnieuw Joost Olthof die doorkomt vanaf de rechterkant en raak schiet. Deze 0-4 is tevens de eindstand van een eenzijdig duel.

Enter blijft door de overwinning in het spoor van koploper UD Weerselo. Tevens staat het met negen punten uit drie wedstrijden bovenaan in de derde periode. Met nog zes wedstrijden te gaan is de strijd om promotie dus nog lang niet gespeeld. Volgende week reist de ploeg van Daan Jalving af naar Lettele. Op papier een thuiswedstrijd, maar vanwege het feit dat eerder dit seizoen de uitwedstrijd op sportpark Krompatte is afgewerkt wordt aanstaande zondag gespeeld op het hoofdveld van sportpark de Spil. Hopelijk zien we weer net zoveel Enterse supporters langs de lijn als in Saasveld het geval was!

Opstelling: Mike Brinks, Brent Geels (’82 Job Kuipers), Arno Slagers, Rick Kamphuis, Bas van Otten (’46 Daan Roetgering), Nick Derksen, Mees ten Broeke, Bent Wolters, Jorn Hodes (’65 Remon Oremus), Thomas Roetgering (’73 Joost Olthof), Tim van Otten