Enter boekt tegen Lonneker derde zege op rij

Na de late overwinning op SC Overdinkel vorige week wist Enter 1 afgelopen zondag wederom in de slotminuten de wedstrijd naar zich toe te trekken. Ditmaal moest LSV Lonneker het ontgelden. De ploeg van trainer Marcel Degenaar leek tevreden te zijn met een punt en hier leken gasten ook mee naar huis te gaan. Echter gooide een schot van Mees ten Broeke 5 minuten voor tijd roet in het eten van de Lonnekenaren. De inzet van de controlerende middenvelder vloog mooi in de linkerbovenhoek waardoor Enter wederom drie punten bij kon schrijven. Door de overwinning hebben de Enternaren een gat kunnen slaan met de middenmoot. De ploeg van trainer Gerard Bos staat nu vijf punten los op de gedeelde nummers 6 LSV Lonneker, SC Overdinkel en SV Almelo. Stiekem kan weer naar boven gekeken worden, maar het gat met de bovenste vier ploegen bedraagt nog steeds vijf punten.

Voorafgaand aan het duel met directe concurrent Lonneker was het voor trainer Bos weer licht puzzelen om zijn wedstrijdselectie compleet te maken. Door wederom vele blessuregevallen kon Bos ‘slechts’ over elf ‘eigen’ spelers beschikken. Gelukkig heeft de jeugd verscheidene keren aangetoond prima mee te kunnen op het niveau van de eerste selectie, waardoor wederom een beroep kon worden gedaan op JO19-1-spelers Wout Brinks en Thomas Roetgering. Daarnaast sloot JO17-1-speler Jaap Rutgers ook voor het eerst aan bij de wedstrijdselectie. Zijn officiële debuut liet nog even op zich wachten, maar deze zal ongetwijfeld komen.

Zo begonnen de Enternaren in dezelfde samenstelling als vorige week tegen SC Overdinkel. Het eerste half uur kenmerkte zich door verzorgd voetbal van zowel de thuis- als uitploeg. Beide teams lieten elkaar de bal achterin rondspelen, waardoor het zoeken van de lange bal niet direct nodig was. Zo creëerden beide ploegen enkele mogelijkheden, maar echt grote kansen waren er niet. In de 26e minuut is er een volgende aderlating voor de thuisploeg. Na een ongelukkig duel moet spits Jorn Hodes met hamstringblessure het veld verlaten. Wout Brinks komt voor hem in de ploeg.

Nadat Enter enkele keren gevaarlijk voor het doel van LSV-keeper Bob Sievers is gekomen, kiezen de gasten ervoor om wat eerder druk te zetten op de opbouw van de Enternaren. De thuisploeg heeft hierdoor meer moeite om over de grond de vrije man te vinden en LSV is in de laatste fase van de eerste helft de bovenliggende partij. In de 43e minuut schieten de bezoekers nog een keer gevaarlijk op doel, maar Mike Brinks behoedt zijn ploeg voor een achterstand. Na een helft waarin beide ploegen betere en mindere fases kenden, wordt met een 0-0 ruststand de kleedkamer opgezocht.

De tweede helft een iets ander spelbeeld. Enter is dominanter en bepaalt het spel, terwijl Lonneker verder inzakt en gokt op een snelle uitbraak. Echter wordt door goed verdedigend werk van de Enter defensie LSV-uitbraken snel onschadelijk gemaakt en bevindt het spel zich voornamelijk op de helft van de gasten. Enter is enkele keren gevaarlijk dichtbij de openingstreffer, maar het ontbreekt de gastheren aan scherpte bij de eindpass of in de afronding. Tekenend hiervoor is de rebound binnen tien meter van de goal die door clubtopscorer Tim van Otten wat wild over het doel wordt geschoten. Zo lijkt de wedstrijd te eindigen in de brilstand.

Gelukkig voor Enter is daar in de 87e minuut dan toch nog Mees ten Broeke die zijn ploeg op een 1-0 voorsprong zet. Na een goede onderschepping van linksback Remon Oremus wordt de bal wederom op de helft van de tegenstander veroverd en kan Enter blijven jagen op de winnende treffer. Uiteindelijk is het Brent Geels die doormiddel van een strakke pass Mees ten Broeke tussen de linies weet aan te spelen. Ten Broeke bedenkt zich niet en haalt uit. Met een geplaatst schot in de linker bovenhoek laat hij keeper Sievers kansloos en zet hij de 1-0 op het scorebord. Na de late treffer probeert LSV nog wat te forceren, maar Enter weet de wedstrijd over de streep te trekken.

Drie belangrijke punten voor Gerard Bos en zijn mannen die met deze overwinning zich stevig in de subtop genesteld hebben. Deelnemen aan de titelstrijd zit er voorlopig niet in voor de Enternaren, maar met drie overwinningen op rij kan met vertrouwen worden uitgekeken naar de derde periode die de volgende speelronde van start zal gaan. De eerste wedstrijd in deze derde periode neemt Enter het op tegen hekkensluiter La Première. De Almeloërs staan weliswaar onderaan de ranglijst, maar ‘LAP’ is bezig aan een sterke reeks. Vorige week werd directe concurrent BVV Borne met 0-1 verslagen en dit weekend was La Première te sterk voor SC Overdinkel (2-0). Kortom, vanzelfsprekend is een overwinning komende zondag zeker niet.

Om alsnog aanspraak te maken op een plek in de nacompetitie om promotie naar de derde klasse, zal Enter de derde periode moeten winnen. Een resultaat tegen LAP is daarvoor noodzakelijk. Komende zondag zal op sportpark Krompatte om 14:00 uur worden afgetrapt aan deze derde periode. Arbiter deze middag is de heer ten Broek uit Arnhem.