Enter doet zichzelf te kort

In Weerselo leed Enter afgelopen zondag een zure nederlaag. De ploeg van trainer Daan Jalving gaf een 2-3 voorsprong in de laatste tien minuten uit handen. Naast het pijnlijke scoreverloop maakt ook de wijze waarop er werd verloren de nederlaag extra vervelend. Zo had Enter, met name in de tweede helft, het betere van het spel. Maar goed voetbal levert helaas niet altijd de gewenste drie punten op.

Op een zonnig sportpark de Echelpoel staan UD Weerselo en sv Enter tegenover elkaar in de eerste competitiewedstrijd. Mooi om te zien is hoeveel Enternaren de moeite hebben genomen af te reizen naar Weerselo om hun ploeg te steunen bij de aanvang van de competitie. De afgereisde Enter supporters zien hoe hun ploeg het in de eerste minuten van de wedstrijd lastig heeft met het opportunistische spel van de gastheren. Na de eerste lange bal vanuit de Weerselose defensie is het dan ook gelijk gevaarlijk in de eerste minuut van de wedstrijd. Enter ontkomt, mede door twee goede verdedigende ingrepen, aan een vroege achterstand.

Als de storm wat is gaan liggen neemt Enter het initiatief. Het krijgt dan ook snel twee kansen om op voorsprong te komen. Eerst is het Tim van Otten die na een mooie bal van Job Kuipers een schotkans krijgt. Daarna is het Thomas Roetgering die via een hoekschop de bal richting de verre hoek schiet, maar keeper Douwe Hofhuis pareert de bal. Zo zijn er in de eerste tien minuten voor beide ploegen kansen om op voorsprong te komen.

In de 25e minuut een discutabele beslissing van de scheidsrechter wanneer Bent Wolters een afgeslagen hoekschop onderschept. Zowel de thuis- als uitploeg is verrast wanneer arbiter Kamphuis fluit voor gevaarlijk spel. De sterk spelende Bas Knikhuis weet de gegeven vrije trap met een mooie krul binnen te schieten, 1-0. Ondanks deze tegenslag houdt Enter het initiatief en komt het tien minuten later op gelijke hoogte wanneer Brent Geels na een prima aanval de 1-1 binnenschiet.

Een paar minuten na de gelijkmaker ligt ook de 1-2 in het net. Tim van Otten worstelt zich langs zijn directe tegenstander die met een ultieme sliding een doelpoging probeert te voorkomen. Door de ingreep belandt de bal voor de voeten van Joost Olthof, die de bal binnenloopt. Helaas voor Enter oordelen de scheidsrechter en zijn assistent dat er sprake is van buitenspel. De treffer gaat helaas niet door. Zo zoeken beide ploegen na 45 minuten spelen met een 1-1 stand de kleedkamers op.

De tweede helft kent eenzelfde spelbeeld; Enter veel aan de bal en UD Weerselo dat zich beperkt tot verdedigen en gokt op de counter. In de 55e minuut is het Enter dat op voorsprong komt. Na goed voorbereidend werk van Mees ten Broeke, schiet Thomas Roetgering geplaatst de 1-2 binnen. De voorsprong lijkt doping voor de Enternaren, want vanaf dat moment speelt het meerdere kansen bij elkaar. De grootste mogelijkheid voor de 1-3 is voor Thomas Roetgering, die oog in oog met keeper Hofhuis komt. Zijn schot mist echter het doel en stijgt boven de lat. Andersom lanceert UD enkele keren haar snelle rechtsbuiten Oude Lashof, maar de Enterse defensie weet vaak op tijd het gevaar de stoppen.

Zo lijkt tot aan de 75e minuut de 1-3 dichterbij dan de 2-2. Toch is het de thuisploeg dat een kwartier voor tijd op gelijke hoogte komt. Nadat het gegeven voordeel voor UD Weerselo niet voordelig uitpakt, fluit arbiter Kamphuis alsnog voor een vrije trap. De bank van UD is alert en brengt snel een nieuwe bal in het veld. Terwijl Enter nog bezig is met de oude situatie, nemen de gastheren snel de vrije trap. Doordat de organisatie van de Enternaren niet op orde is kan spits Harperink voor zijn directe tegenstander komen om de voorzet van Jaimy Oosterik binnen te tikken. Zo staat het plots weer gelijk en moet Enter wederom op zoek naar een voorsprong. Die komt er niet veel later ook, wanneer centrale verdediger Arno Slagers alle tijd krijgt om uit te halen. Met een mooie knal schiet Slagers de bal vanaf 20 meter laag in de verre hoek. Zo staan de Enternaren met nog 10 minuten op de klok alsnog op voorsprong.

Vanaf dat moment gaat het alsnog mis voor Enter. De rood-witten geven in de slotfase van de wedstrijd twee goals te gemakkelijk weg. Eerst is het Jim Oude Lashof die na een bekeken pass van Stijn Brouwers de bal bij de tweede paal vrij binnen kan schieten. Niet veel later geeft Enter in de slotminuten nog een hoekschop weg. Met veel mensen in het zestienmeter gebied van Enter, brengt UD Weerselo de bal nog eens voor. Na een scrimmage voor de goal belandt de bal voor de voeten van aanvoerder Jelle Ensink die de 4-3 binnenschiet. Een minuut later besluit arbiter Kamphuis dat het genoeg is geweest. Eindstand 4-3.

Vol ongeloof zakken de Enterse spelers naar de grond. Ondanks het betere van het spel gaan de punten niet mee naar Enter. Desalniettemin kan er met opgeheven hoofd worden uitgekeken naar de rest van het seizoen. Met name de manier van spelen en de intensiteit waarmee de ploeg van trainer Jalving voor de dag kwam, biedt meer dan genoeg perspectief om er alsnog een mooi en succesvol seizoen van te maken.

Opstelling: Jasper Geels, Brent Geels, Arno Slagers, Job Kuipers, Bas van Otten (’65 Remon Oremus), Rick Kamphuis, Bent Wolters, Mees ten Broeke, Joost Olthof, Tim van Otten, Thomas Roetgering (’70 Wout Brinks)