Enter overtuigend langs Borne

Na een teleurstellende en onterechte nederlaag vorige week tegen KOSC heeft Enter zich goed herpakt door overtuigend te winnen van BVV Borne. Zoals bijna elke wedstrijd dit seizoen was Enter dominant en dit keer resulteerde dit dan ook eindelijk in drie verdiende punten. Na een discutabele beslissing van de arbiter moest Enter zich eerst nog wel terug knokken van een 0-1 achterstand. Maar mede dankzij clubtopscorer Tim van Otten, die drie keer wist te scoren, eindigde de wedstrijd uiteindelijk in een 3-1 overwinning voor de thuisploeg.

Vanaf het eerste fluitsignaal was Enter de bovenliggende partij. De thuisploeg had zeker 70% van het balbezit en dicteerde zo het spel. De eerste kans was dan ook voor de Enternaren. Tim van Otten zet doormiddel van een mooie steekpass Bent Wolters één op één met Borne keeper Sander Post. Helaas stuit het schot van Wolters op de prima keepende Post. Na deze kans blijft Enter voetballend beter, maar stuit het alsmaar op de gesloten defensie van Borne.

In de twintigste minuut van de wedstrijd volgt er een merkwaardig moment. Na een pass die achter de verdediging wordt gelegd om zo spits Tim van Otten in stelling te brengen, vlagt de Bornse grensrechter voor buitenspel. Dit signaal wordt echter genegeerd door de scheidsrechter, waarna er in een volgend duel een voor iedereen zichtbare overtreding op Jorn Hodes wordt gemaakt. Ook dit wuift de arbiter weg. Door de twee opmerkelijke beslissingen is de scherpte in de Enter defensie weg. Via een mooie lob wordt Rick Hagreis bereikt, die knap zijn directe tegenstander uitkapt en de 0-1 binnenschiet.

Een serieuze tegenvaller voor Gerard Bos en zijn mannen, maar tijd om te treuren is er niet. Enter blijft aandringen en zet de ‘handbalverdediging’ van Borne nog meer onder druk. Brent Geels lukt het met een voorzet Tim van Otten te bereiken die in duel komt met verdediger Laurens Huitink. Beide spelers vallen neer op de grond. Penalty oordeelt de arbiter. Het lijkt een goedmakertje voor de eerder gemaakte beslissingen voorafgaand aan de 0-1. Arno Slagers legt aan voor de strafschop en schiet deze strak in de rechterhoek. Helaas voor Enter is daar wederom de sterk keepende Sander Post, die de penalty weet te keren.

De ploegen lijken de kleedkamers op te gaan zoeken met een 0-1 ruststand, maar in de 45e minuut weet Enter toch nog de gelijkmaker op het scorebord te zetten. Na goed voorbereidend werk van Jorn Hodes ontvangt Tim van Otten een voorzet in de zestienmeter van Borne. Koeltjes neemt hij de bal een keer aan en schuift hij deze in het doel. Ruststand 1-1

Na de rust een zelfde spelbeeld; Enter heeft de bal en Borne loert op een foutje om zo haar snelle buitenspelers te kunnen lanceren. Veel mogelijkheden hiervoor krijgt Borne niet, want Enter is in het begin van de tweede helft nauwkeurig in de passing. Na tien minuten wordt dan ook al de 2-1 op het scorebord gezet. Via een knappe steekbal van Arno Slagers worden Jorn Hodes en Tim van Otten samen op Borne keeper Post gestuurd. Op het juiste moment geeft Hodes de bal aan van Otten die door goed positie te kiezen Enter op voorsprong zet. Nog geen tien minuten later wordt het ook nog eens 3-1 als Bent Wolters de bal laag voorgeeft op Tim van Otten. Wederom faalt van Otten niet en hij tekent voor zijn derde van de middag.

In het laatste half uur daalt het niveau van de wedstrijd. Borne zoekt nog sneller de lange bal om wat te forceren en ook Enter durft minder over de grond te voetballen. Wel worden door dit spel de ruimtes op het veld groter waardoor er over en weer kansen ontstaan. Zo wordt Borne enkele keren gevaarlijk via standaardsituaties, de lange inworpen van Wesley Assink zijn daarmee het grootste wapen. Toch weet de Enter defensie samen met keeper Mike Brinks een aansluitingstreffer te voorkomen. Ook een vrije trap van de ingebrachte Sven Pieterson vindt het doel niet. In de omschakeling is Enter nog twee keer dichtbij een 4-1. Een schot van Jorn Hodes gaat rakelings naast en Mees ten Broeke treft de paal. Nadat de jeugdspelers Wout Brinks, Thomas Roetgering en Mart Borggreve (laatstgenoemde maakte de eerste competitieminuten in Enter 1) nog in het veld kwamen voor respectievelijk Thomas Braam, Tim van Otten en Bent Wolters vond de scheidsrechter van dienst het na 95 minuten mooi geweest en fluit voor het einde van de wedstrijd. Eindstand 3-1.

Drie welkome en dik verdiende punten voor Gerard Bos en zijn team. Door de overwinning blijft Enter op een 7e plek en voorkomt het af te zakken naar de 8e plek die aan het einde van het seizoen moet voetballen voor lijfsbehoud in de nacompetitie. Daarnaast vindt Enter de aansluiting met nummers 6 en 5 LSV Lonneker en Sportclub Overdinkel. Door het gelijke spel tussen deze twee concurrenten is het verschil slechts één punt. Kortom, voor Enter blijft het opletten maar kan ook weer snel de weg naar boven vinden.

De komende twee zondagen kunnen de spelers van de eerste selectie gaan genieten van de Carnaval en eventuele vakanties. Na deze twee vrije weekenden treedt Enter op 5 maart aan tegen concurrent Sportclub Overdinkel. Bij een overwinning in en tegen Overdinkel passeert Enter de ploeg uit het Smokkeldorp op de ranglijst.

Op donderdag 23 februari speelt Enter een oefenwedstrijd thuis tegen het Deldense Rood Zwart.