Laatste nieuws, Verslagen

Enter verkoopt zijn huid duur

Het bekeravontuur zit erop voor sv Enter. In de 1e ronde van het bekertoernooi verloren de rood-witten met 3-1 van VVOG. Een uitslag waar Enter, gezien het klasseverschil tussen de twee teams, niet minder dan tevreden mee kan zijn. In de uitwedstrijd tegen de 4e divisionist uit Harderwijk verweerden de Enternaren zich kranig en hadden zo tot aan de 90e minuut nog uitzicht op een goede afloop. Echter bleek de individuele klasse van VVOG toch te groot en kan Enter zich vanaf nu volledig richten op de competitie.

Voor de bekerwedstrijd tegen de nummer 2 uit de 4e divisie G besloot trainer Jalving te kiezen voor een “Enter-oneigen” spelopvatting. De Enternaren spelen vanaf de aftrap in een 1-5-4-1 formatie en parkeren vakkundig de bus voor het eigen zestienmetergebied. Het spelbeeld is dan ook vanaf minuut één duidelijk: VVOG heeft de bal, Enter verdedigt en loert op een kans in de omschakeling. Het lukt Enter aanvankelijk heel aardig om de thuisploeg van scoringspogingen te ontzien. Tot in de 16e minuut Bram Hakvoort met een zwabberbal keeper Jasper Geels verschalkt. Stand 1-0.

De tegentreffer brengt Enter niet van de wijs. De uitploeg houdt vast aan het strijdplan en voert dit uitermate goed uit. VVOG komt amper in het zestienmetergebied van de Enternaren en wanneer het de bal verovert weet het snel uit te breken. Door één van zulke snelle uitbraken komt Enter zelfs op gelijke hoogte. Wanneer clubtopscorer Tim van Otten – hij bivakkeerde deze middag op het middenveld – de bal verovert, weet hij via een sublieme pass met de buitenkant van zijn rechtervoet spits Joost Olthof één op één met keeper Eggink te zetten. Olthof blijft koel en werkt met een drop-kick de 1-1 tegen de touwen.

De 1-1 stand blijft staan tot aan de rust en Enter komt eigenlijk niet echt in de problemen. Alleen een afstandschot van Bart Hoeve moet worden gekeerd door Jasper Geels. Andersom is Jorn Hodes nog een keer dicht bij de 2-1 wanneer hij na een individuele actie op het doel van VVOG afstevent. Centrale verdediger Bruce Lücke weet zijn grote lichaam nog net goed te gebruiken en weerhoudt Hodes van een schot op goal. Beide ploegen zoeken zo na 45 minuten spelen met een 1-1 stand de kleedkamers op.

Na de rust eenzelfde spelbeeld: VVOG de bal en Enter houdt tegen. VVOG-trainer Jurjan Wouda brengt in de rust good-old Joshua Patrick (ex AFC, GVVV en DOVO) en Elikia Mbinga (ex Ajax en PEC Zwolle). De laatst genoemde weet in de 65e minuut de Enterse-muur uiteindelijk te doorbreken. Tot die tijd blijven de gasten eigenlijk prima op de been, alleen in de omschakeling is het steeds lastiger gevaarlijk te worden. Wanneer in de 65e minuut Mbinga na een mooie individuele actie de 2-1 in de rechterbovenhoek krult, kijkt Enter wederom tegen een achterstand aan.

Tot aan de blessuretijd besluiten de Enternaren niks te forceren. Het speelt compact en zorgt er daarmee voor dat VVOG eigenlijk de gehele wedstrijd geen uitgespeelde kansen krijgt. Verschillende afstandschoten en voorzetten eindigen in de ballenvanger, worden geblokt door een verdediger óf eindigen in de handen van keeper Geels. Tot aan de laatste minuten houdt Enter dus nog steeds zicht op een goede afloop. Wanneer in de 90e minuut de tijd gaat dringen besluit Enter toch maar eens druk te geven op de achterhoede van de Harderwijkers. Door de druk vooruit is de organisatie weg en kan VVOG gemakkelijker naar voren komen. Zo weet het dan ook in de laatste minuut van de wedstrijd de 3-1 te maken. Wederom is het Elikia Mbinga die scoort na een mooie individuele actie.

Vlot na de 3-1 fluit arbiter Jeroen Frei voor het einde van de wedstrijd. Ondanks de nederlaag én de uitschakeling in het bekertoernooi overheerst er bij de Enterse spelersgroep en staf een voldaan gevoel. Als 4e klasser heeft het namelijk knap partij geboden aan een van de beste amateurploegen uit oost-Nederland. Komend weekend staat er weer een competitiewedstrijd op het programma. Wederom een zaterdagwedstrijd, ditmaal tegen sv Vasse. Om 18:00 uur wordt er afgetrapt op sportpark ’t Lankamp in Vasse.