Enter verliest van UD Weerselo

Een zure nederlaag afgelopen zondag voor Enter 1. In een wedstrijd waarin Enter wederom veel de bal had en Weerselo vanuit de omschakeling vooral gevaarlijk was, werd het uiteindelijk 3-1 voor de gastheren. Een nederlaag die gezien de effectiviteit van de fysiek sterke thuisploeg uiteindelijk terecht genoemd mag worden. Een teleurstellend resultaat, want met een overwinning had Enter komend weekend kunnen strijden om de eerste periodetitel. Maar na de nederlaag zondag moeten de mannen van trainer Gerard Bos weer even pas op de plaats maken. Enter zakt namelijk naar de 6e plek op de ranglijst en staat nu 4 punten achter op koploper DTC ’07.

In Weerselo kwam Enter verrassend slecht uit haar startblokken. Na de aftrap genomen te hebben werd gelijk de bal verloren en kwam de thuisploeg  binnen 10 seconden al in de 16 meter van de Enternaren. Even later na wederom knullig balverlies op het middenveld, niet voor het laatst deze middag, een hachelijk moment op de helft van Enter wanneer keeper Mike Brinks uit zijn goal moet komen om een hoge steekbal weg te werken. Dit lukt hem, maar met zijn actie neemt Brinks ook een UD-speler mee. Terwijl de bank van Weerselo in alle toonaarden appelleert voor een rode kaart, bestraft scheidsrechter Hamzeh de actie met een gele kaart. Daarmee toonde Enter zich niet ongelukkig.

Na deze twee slordige momenten lijkt Enter wakker te zijn geschud. De rood-witten nemen het initiatief en er wordt veelal gevoetbald op de helft van de tegenstander. De gasten krijgen mogelijkheden tot kansen, maar tot echte doelpogingen komt de ploeg nog niet. Na een uitstekende aanval over rechts gaf de mee opgekomen centrale verdediger Arno Slagers de bal voor op  op Tim van Otten. Van Ottens reactievermogen is goed, waardoor hij de bal in het doel van UD-keeper Hofhuis kan koppen. Heel lang kan Enter niet genieten van deze voorsprong. Niet voor het eerst deze wedstrijd is UD gevaarlijk in de omschakeling en weet het 5 minuten na de 1-0 wat terug te doen. Na een perfecte voorzet over twee Enterse centrale verdedigers kopt de geheel vrijstaande middenvelder Bas Bekhuis de gelijkmaker tegen de touwen. Stand 1-1.

Het doelpunt en wederom een gevaarlijke omschakeling van de thuisploeg is voor Gerard Bos aanleiding om te wisselen. Remon Oremus en Mees ten Broeke betreden 10 minuten voor rust het veld, waarmee Bos hoopt de organisatie terug te brengen in zijn elftal. Met name in de eerste 20 minuten na rust wierp dat zijn vruchten af toen Enter het voetbal liet zien waartoe het in staat is. UD moest steeds verder achteruit en het wachten was op de voorsprong voor de gasten.

Enter komt tot aan de 65e minuut dan ook niet meer in de problemen en creëert enkele kansen om te scoren. Eerst was het Collin Oremus die een schietkans vlak voor het doel van UD niet wist te verzilveren. Daarna leek Enters topscorer Tim van Otten zijn ploeg op voorsprong te zetten. Een prachtige pass van Arno Slagers door het hart van de Weerselose verdediging bracht Tim alleen voor de keeper. Hoewel de keeper werd gepasseerd kon een attente verdediger van de gastheren door een uiterste krachtsinspanning een tegendoelpunt voorkomen. Toch is het dan UD Weerselo dat op voorsprong komt na een te gehaast genomen vrije trap op het middenveld aan Enterse zijde. Via een vlijmscherpe counter, een sterk wapen van UD, weet Jim Oude Lashof keeper Mike Brinks te passeren en daarmee de 2-1 binnen te schieten.

Door het tegendoelpunt lijkt Enter wat van slag. De ploeg gaat op zoek naar de gelijkmaker, maar wordt slordiger aan de bal en speelde de thuisploeg daarmee in de kaart. UD Weerselo kon haar geliefde spelletje spelen door zich te laten inzakken, veel spelers achter de bal te houden en de tegenstander het spel te laten maken. Bij balverovering wordt niet geschroomd om de bal direct op de snelle en behendige spitsen te spelen. Ondanks dat Enter hiervoor was gewaarschuwd en attent moest zijn op nauwkeurigheid in balbezit, liep het helaas voor de Enternaren anders.Ondanks het balbezit op de helft van UD komt Enter niet meer tot echt grote kansen. Wanneer de gastheren dan ook nog na een nieuwe onnodige fout de 1-3 weten te maken, is het vertrouwen weg bij de ploeg van Bos. Thomas Roetgering en Wout Brinks worden nog ingebracht, de stand blijft 3-1 in het voordeel van UD Weerselo.

Zoals eerder geschreven een teleurstellende nederlaag die gezien het spelbeeld niet nodig was geweest. Toch kan Enter zichzelf verwijten te slordig om te zijn gegaan met het balbezit, de gecreëerde kansen niet te hebben afgemaakt en onvoldoende mensen achter de bal te houden in de omschakeling. Deze lessen zullen mee genomen moeten worden naar de volgende wedstrijden. Wat in de eerste zeven wedstrijden van deze voor Enter “nieuwe” klasse duidelijk is geworden is dat veel ploegen zich laten inzakken en wachten op de fouten van Enter. Fouten die in deze wedstrijd de Enternaren fataal werden en gelijk de onnodige nederlaag verklaarden.

Komende zondag speelt Enter thuis tegen Sportlust Vroomshoop, een tegenstander die het afgelopen seizoen uitkwam in dezelfde klasse als de thuisploeg. De thuiswedstrijd was vorig seizoen een ware thriller waarin Enter uiteindelijk met korfbalcijfers de wedstrijd winnend wist af te sluiten (5-4). De wedstrijd tegen de nummer 10 van de ranglijst zal komende zondag onder leiding staan van scheidsrechter Beunk uit Lichtenvoorde.