Enter verovert koppositie na overwinning op UD Weerselo

Het is sv Enter afgelopen weekend gelukt de koppositie te veroveren. In een wedstrijd waarin UD Weerselo met name in de tweede helft een veldoverwicht had, was het de thuisploeg die het meest effectief was en zo een 3-2 overwinning naar zich toe trok. Daarmee namen Daan Jalving en zijn mannen revanche op de verloren uitwedstrijd eerder dit seizoen. Toen was het Enter dat het betere van het spel had, maar UD Weerselo dat er in de slotfase met de punten vandoor ging. Tim van Otten was de gevierde man aan Enterse zijde. Hij schoot tien minuten voor tijd de bevrijdende 3-2 tegen de touwen.

Een druk Sportpark de Krompatte als meer mensen de weg hadden gevonden naar de plaatselijke SV. De vele toeschouwers zagen hoe de gasten uit Weerselo goed begonnen aan de wedstrijd. Na een cornerbal en wat dreiging in de zestienmeter te hebben overleefd, neemt Enter het initiatief over. Na ongeveer 10 minuten spelen staat dan ook al de 1-0 op het scorebord. Het is Mees ten Broeke die zijn ploeg op voorsprong brengt door vanaf zo’n 20 meter de bal bekeken in de korte hoek langs keeper Hofhuis te schuiven. UD Weerselo lijkt wat van slag te zijn door de vroege tegentreffer, want binnen vijf minuten ligt ook de 2-0 al in het net. Thomas Roetgering weet zichzelf los te weken van zijn directe tegenstander en kan zo vrij draaien en schieten binnen de zestienmeter van de tegenstander. De doelman van UD heeft geen schijn van kans en zo staat het binnen een kwartier voetballen al 2-0 voor de gastheren.

Na de droomstart golft het spel op en neer. Er ontstaat een aantrekkelijke wedstrijd waarbij beide ploegen een paar keer dreigend zijn voor de goal. Vlak voor rust kent UD een goede fase, maar het is keeper Mike Brinks die doormiddel van twee knappe reddingen zijn ploeg behoed voor de aansluitingstreffer. Zo gaan beide ploegen rusten met een 2-0 ruststand.

Na rust is Enter even geen schim meer van de ploeg die dit seizoen al zo vaak liet zien goed te kunnen voetballen. De rood-witten weten de bal niet meer in de ploeg te houden en de onderlinge afstanden zijn te groot waardoor het UD Weerselo gemakkelijk lukt gevaarlijk te worden. In de 60e minuut scoren de gasten de aansluitingstreffer. Na een afgeslagen hoekschop schiet Wouter Plegt op goal. Zijn schot wordt door aanvoerder Jelle Ensink bewust van richting veranderd en keeper Mike Brinks is verslagen. Direct na de 2-1 kan Enter wat terug doen wanneer Tim van Otten aan een solo in de zestien meter van Weerselo begint. Helaas is de bezetting voor de goal niet goed en kan een verdediger van UD de teruggetrokken voorzet verwerken.

In de 73e minuut van de wedstrijd een vervelend moment. Na een mislukt afstandsschot blijft UD-aanvaller Wouter Plegt op de grond liggen met een knieblessure. Het is zo ernstig dat Plegt per brancard het veld moet verlaten. Hopelijk valt de schade mee en kan Plegt snel weer zijn rentree maken op de Twentse velden. Voor UD is de blessure van één van haar sterkhouders geen reden om gas terug te nemen. Een andere sterkhouder, Jim Oude Lashof, begint maar weer eens aan een solo over de linkerflank. Na een actie naar binnen toe weet hij aan te leggen voor een schot en de lage schuiver gaat aan iedere Enternaar voorbij het net in. 76e minuut, stand 2-2.

Na de gelijkmaker zullen veel toeschouwers niet meer het gevoel hebben gehad dat er nog iets in het vat zit voor de Enternaren. Niets is echter minder waar. In de 80e minuut wint de sterk ingevallen Job Kuipers zijn duel van Oude Lashof en zo kan Enter aan een aanval beginnen. Arno Slagers bereikt via een dieptebal Bent Wolters, die tussen drie UD-verdedigers knap de vrije ruimte vindt om voor te geven. Plots staat Tim van Otten vrij voor de keeper en koelbloedig schiet van Otten de verlossende 3-2 binnen. Sportpark Krompatte ontploft en met nog tien minuten te spelen is Enter zo heel dicht bij een overwinning.

De voorsprong is voor trainer Jalving reden om te wisselen. Na eerder al Daan Roetgering en Job Kuipers te hebben gebracht komen ook Joost Olthof en Stan Stegeman binnen de lijnen. Met wat extra defensieve kracht én vers bloed weet Enter de rijen gesloten te houden. UD Weerselo is lang niet meer zo gevaarlijk als dat het in het half uur na rust was. De ploeg van Mark Dijkstra dringt nog wel wat aan, maar echt grote kansen komen er niet meer voor de geel-zwarten. Na 90 minuten spelen en behoorlijk wat blessuretijd fluit de scheidsrechter voor het laatst en is het de thuisploeg die de drie punten op sportpark Krompatte houdt.

Door de overwinning neemt Enter de koppositie over van UD Weerselo en dat werd zeker gevierd in de Enterse kantine. Het bleef nog lang gezellig op sportpark Krompatte, waar feestzanger Marcel Oosterkamp de 3e helft een extra impuls gaf. Toch zullen Jalving en zijn mannen na zondag de focus al weer snel moeten verleggen naar de volgende horde in de 4e klasse A. Donderdag gaat Enter namelijk op bezoek naar het thuis knap presterende sv Haarle. Donderdag 8 februari wordt er om 19:30 afgetrapt op sportpark Pastoorsmoat. Weet Enter het carnavalsweekend in te gaan als koploper?

Opstelling: Mike Brinks, Brent Geels (’76 Job Kuipers), Arno Slagers, Rick Kamphuis, Bas van Otten, Nick Derksen, Bent Wolters, Mees ten Broeke, Remon Oremus (’81 Joost Olthof), Thomas Roetgering (’70 Daan Roetgering), Tim van Otten (’85 Stan Stegeman)