Verslagen

Gebroeders van Otten schieten Enter langs SDOL

SV Enter boekte afgelopen zondag haar eerste thuisoverwinning van het seizoen. Gezien het spelbeeld was de overwinning terecht, maar de thuisploeg kende in SDOL een taaie tegenstander. Pas na ruim een uur spelen nam Enter afstand na een mooie kopgoal van Bas van Otten. Een kwartier later verdubbelde jonge broer Tim de score. Met de tweede overwinning van het seizoen deed Enter goede zaken op de ranglijst. De ploeg van coach Jalving steeg namelijk van plek 11 naar plek 7 en kan zo weer naar boven kijken.

Beide ploegen beginnen behoudend aan de wedstrijd. Echt grote kansen zijn er dan ook niet. Enter krijgt enkel wat cornerballen en SDOL een vrije trap rond de zestien. Echter eindigen de standaardsituaties niet tussen de palen. Pas na ongeveer 25 minuten spelen zijn de eerste twee grote kansen voor de thuisploeg. Eerst raakt Jorn Hodes, na een snelle uitbraak van de Enternaren, in de rebound de lat. Even later ontvangt Tim van Otten na een mooie aanval over links de bal in de zestien meter van SDOL. Hij kapt zijn directe tegenstander uit puntert de bal met zijn linkerbeen op goal. Helaas mist zijn schot richting en belandt zo op de voeten van keeper Sibelt.

Ook de gasten uit Luttenberg krijgen een grote kans. Wanneer een dieptebal niet goed wordt verwerkt door een Enter-verdediger, blijft de bal voor de voeten van spits Jur Jansen Holleboom liggen. Hij probeert de bal in de verre hoek langs keeper Mike Brinks te schuiven, maar Brinks verkleint zijn goal goed en weet zijn ploeg te behoeden voor een achterstand. Zo zoeken beide ploegen na een gelijk opgaande eerste helft de kleedkamers op met een 0-0 stand.

Na rust speelt Enter in een hogere versnelling en heeft het ook een veldoverwicht. Toch is de eerste grote kans voor SDOL, wanneer Hielke Ramaaker met een spleitende pass Sem Alferink in stelling brengt. Wederom is Mike Brinks er als de kippen bij waardoor Alferink geen tijd heeft om te richten. Zijn schot belandt aan de verkeerde kant van de paal. Enter lijkt niet te schrikken van de mogelijkheid van de gasten. De ploeg blijft verzorgd voetballen en dringt SDOL terug op eigen helft. Zo duurt het ook niet lang voordat Enter een grote kans krijgt om de 1-0 te maken. Na een mooie pass van Bas van Otten kan broer Tim van Otten zijn actie maken. Hij speelt zijn directe tegenstander uit en geeft voor op een inlopende Bent Wolters. De voorzet is helaas te scherp waardoor Bent Wolters zijn hoofd net niet tegen de bal krijgt.

In de 66e minuut is het wel raak. Rechtsback Brent Geels weet met hoge lob over de Luttenbergse defensie linksback Bas van Otten te bereiken. Van Otten kopt tegendraads in en zo is de bal onhoudbaar voor keeper Sibelt. 1-0. Ook na de goal blijft Enter aandringen. Kansen zijn er voor Tim van Otten en Mees ten Broeke. Precies tien minuten na de 1-0 weet Enter de score dan ook te verdubbelen. Een lange bal van keeper Mike Brinks wordt goed verlengt en zo kunnen Jorn Hodes en Tim van Otten samen op het doel af. Jorn Hodes bewaart goed het overzicht en zet Tim van Otten oog in oog met de keeper. In plaats van direct schieten kapt van Otten eerst nog verdediger Willem Koggel uit, voordat hij de bal in de korte hoek schuift. Stand 2-0.

Anders dan vorige week tegen Luctor, weet Enter de wedstrijd rustig uit te spelen. De ingevallen Joost Olthof krijgt zelfs nog twee grote mogelijkheden op de 3-0. Eerst wordt Olthof door middenvelder Mees ten Broeke alleen op de keeper afgestuurd. Olthof wacht net iets te lang waardoor centrale verdediger Tyron van Breen zijn schot kan blokken. Enkele minuten later zet Tim van Otten met een leep balletje de rappe aanvaller alleen voor de keeper. Helaas voor Enter vlagt de grensrechter voor buitenspel, waardoor de aanval geen doorgang kan vinden. In de blessuretijd krijgt SDOL nog wel een vrije trap en enkele hoekschoppen mee, maar echt gevaarlijk wordt het niet meer. Na 97 minuten spelen vindt arbiter Bloksma het genoeg geweest en fluit voor het eindsignaal.

Een welkome overwinning die met name gezien het spelbeeld in de tweede helft als verdiend kan worden beschouwd. De tweede overwinning op rij voor Daan Jalving en zijn mannen, die sv Enter zien stijgen op de ranglijst. Die ranglijst blijft voorlopig even hetzelfde, want aankomend weekend staat er een bekerronde op het programma. Enter reist dan af naar Harderwijk waar zij het opnemen tegen het altijd lastige VVOG. VVOG won afgelopen zaterdag met 1-2 van SDV Barneveld en staat met 18 punten op een 2e plek in de 4e divisie D. Aanstaande zaterdag 21 oktober vertrekken de spelers en staf van het eerste elftal om 14:30 uur met de bus naar Harderwijk. Er zijn nog genoeg plekken over voor supporters die mee willen, dus mocht je mee willen, meldt je dan aan bij leider Jeroen van Otten (06-53134344). Alle support is welkom bij deze wedstrijd tegen één van de beste amateurploegen uit het Oosten van het land.