Het kwartje valt de goede kant op in Almelo

Enter heeft afgelopen zondag de eerste drie punten van het seizoen binnengehaald. Dat deed de ploeg van trainer Daan Jalving in misschien wel de minste wedstrijd onder de jeugdige hoofdtrainer tot nu toe. De Enternaren hadden het delen van de wedstrijd erg lastig tegen het Luctor van Ruud Ottenhof, dat zelfs een uur met 10 man speelde. Mede door deze rode kaart en uitmuntend keeperswerk van Mike Brinks bleef Enter in de wedstrijd en trok het zo uiteindelijk een 2-3 overwinning over de streep.

In de eerste minuten van de wedstrijd had Enter geen antwoord op het aanvallende spel van Luctor. De blauw-gelen creëren in het eerste kwartier verschillende mogelijkheden en komt zo ook op een 1-0 voorsprong. Na een miscommunicatie in de Enterse defensie schiet een lange bal door en belandt voor de voeten van aanvoerder en spits Mick Schorn. Schorn faalt niet wanneer hij alleen voor de keeper staat en zet zijn ploeg op voorsprong. Na de 1-0 blijven de Enternaren het lastig hebben met Luctor, dat steeds vroeg druk zet op de opbouw van de uitploeg.

Naarmate de eerste helft vordert komt ook Enter beter in de wedstrijd. Het verschijnt vaker in de zestien van de Almeloërs en creëert zo wat kleine mogelijkheden. Na 30 minuten spelen is er een kantelpunt in de wedstrijd. Wanneer Thomas Roetgering een breedtebal onderschept en op het doel van Luctor-keeper Icar Rodriguez afstevent, moet centrale verdediger Burak Basut ingrijpen. Met een onreglementaire sliding haalt hij de doorgebroken Roetgering onderuit. Vanwege het neerhalen van een doorgebroken speler moet Basut het veld met een rode kaart verlaten en staat Luctor met 10 man.

Na de rode kaart neemt Enter het initiatief over. Luctor krijgt geen druk meer op de Enterse defensie en zo moet het terug op eigen helft. Enter krijgt nu een paar echte kansen en zo komt het voor rust zelfs op voorsprong. Eerst is het Bent Wolters die met een knappe kopbal de uitploeg op gelijke hoogte brengt. Helaas is dit gelijk zijn laatste actie, want tijdens het binnenkoppen van de 1-1 raakt Wolters geblesseerd aan zijn hoofd. Niet veel later dan de 1-1 krijgen rood-witten een penalty als er een handsbal wordt gemaakt door een Almelose verdediger in het eigen zestienmetergebied. Arno Slagers schiet de penalty overtuigend binnen en zo staat het met de rust nog 1-2 voor de uitploeg.

Na de rust blijft Enter de wedstrijd domineren en is het enkele keren dicht bij de 1-3. Zo zorgt de ingevallen Jorn Hodes voor de nodige dreiging en is ook de 18-jarige Thomas Roetgering enkele keren dichtbij zijn tweede treffer van het seizoen. Luctor kan met 10 veldspelers slechts loeren op een counter, maar wordt nauwelijks gevaarlijk. Wanneer Remon Oremus zijn ploeg in de 70e minuut op een 1-3 voorsprong brengt, lijkt de overwinning binnen voor Daan Jalving en zijn mannen.

Een misvatting blijkt, want binnen een minuut na de 1-3 maken de gastheren alweer de aansluitingstreffer als er wederom een miscommunicatie optreedt in de Enterse defensie. Een eigen doelpunt zet de stand op 2-3, waarmee de uitploeg zich beseft dat het nog steeds mis kan gaan deze zondag. Er lijkt spanning op de benen te staan van de meeste Enter-spelers, want van het dominante spel dat Enter speelde na de rode kaart, is weinig meer over. Veel vaker wordt het balbezit ingeleverd bij de tegenstander en de opportunistische ballen van Luctor worden steeds slechter verwerkt.

Het laatste kwartier van de wedstrijd is het dan ook alle hens aan dek bij Enternaren. Luctor brengt veel ballen vanaf de zijkant in de zestienmeter van de Enternaren. De thuisploeg krijgt zo enkele 100% kansen, maar keeper en man van de wedstrijd Mike Brinks behoedt zijn ploeg meermaals voor een late gelijkmaker. In de laatste minuut van de wedstrijd krijgt Luctor nog twee hoekschoppen mee. Alle spelers, inclusief keepers, staan in het strafschopgebied van Enter. Met het nodige kunst en vliegwerk blijft Enter op de been. Bij de laatste hoekschop van de wedstrijd appelleren de blauw-gelen nog voor gevaarlijk spel, wat een indirecte vrije schop had opgeleverd. Echter besluit arbiter Loois dat de tijd erop zit en fluit voor het einde van de wedstrijd. Eindstand 2-3. Met deze overwinning behaalt Enter dus de eerste punten van dit seizoen.

Opstelling: Mike Brinks, Brent Geels, Job Kuipers, Arno Slagers, Bas van Otten, Rick Kamphuis (’50 Remon Oremus), Bent Wolters (’35 Nick Derksen), Mees ten Broeke, Joost Olthof (’46 Jorn Hodes), Tim van Otten, Thomas Roetgering (’85 Wout Brinks)