Verslagen

Het kwartje valt de verkeerde kant op in Ootmarsum

Op een winderig sportpark ’n Tooslag in Ootmarsum viel voor SV Enter 1 gisteren het kwartje de verkeerde kant op. Na een gelijk opgaande wedstrijd waarin Enter weliswaar het betere van het spel had, ging KOSC er uiteindelijk met de winst vandoor. Door een misverstand in de Enterse defensie kreeg de thuisploeg een cadeautje in de laatste minuten van de wedstrijd. Aanvaller Mart Busscher pakte deze graag uit en zette de 1-0 op het scorebord. Een hele zure en onnodige nederlaag voor Gerard Bos en zijn mannen.

De belangen waren groot voorafgaand aan de wedstrijd. Waar Enter bij een overwinning de aansluiting naar de subtop zou vinden, kon KOSC het gat met koplopers DTC en UD Weerselo verkleinen. Vanaf het eerste fluitsignaal lieten beide ploegen ook zien dat er veel op het spel stond. Zo bestond het eerste kwartier van de wedstrijd voornamelijk uit vechtvoetbal en duels op het middenveld. Toen de storm eenmaal wat was gaan liggen nam Enter het initiatief in handen.

Het strijdplan van KOSC liet het ook toe dat Enter veel aan de bal was. De gastheren zakten in, stonden achterin goed en loerden zo op een snelle uitbraak via haar buitenspelers. Daarnaast dwong Enter KOSC de lange bal te spelen; op het middenveld hield Enter de as dicht en een uitzakkende middenvelder werd op de hielen gezeten. Zo werd het voetballen over de grond de gastheren bijna onmogelijk gemaakt. Enter kwam er weliswaar wél een paar keer goed uit de eerste helft, maar tot echt grote kansen leidde dit niet. Doordat er altijd wel een verdediger in de weg stond of doordat de eindpass onnauwkeurig was, werd KOSC-doelman Ralph Muller amper getest voor de rust. Echter gold hetzelfde voor Enter-doelman Mike Brinks, die buiten een cornerbal weinig werk had het eerste bedrijf. Zo zochten beide ploegen met een 0-0 ruststand de kleedkamers op.

Na rust brak de wedstrijd wat meer open. KOSC zocht, met de wind in de rug, sneller de lange bal en probeerde vandaaruit verder te voetballen. Gelukkig voor Enter speelde de gehele defensie een prima wedstrijd zondag en werden de lange ballen goed verwerkt. Wel was KOSC gevaarlijk via de vele hoekschoppen die zij kregen, maar een goed keepende Mike Brinks greep enkele keren goed in.

Ook Enter bleef mogelijkheden creëren. Over de grond werd bij vlagen prima de vrije man gevonden. Via de zijkanten kwam de uitploeg dichtbij scoringsmogelijkheden, maar binnen de zestienmeter ontbrak het Enter aan geluk en vernuft. Schotkansen waren er nog wel voor Jorn Hodes, Arno Slagers en Remon Oremus, maar nauwkeurigheid ontbrak.

Zo leek de wedstrijd met een 0-0 eindstand tot zijn einde te komen. Maar toch gaat het mis voor Enter. Na wederom een opportunistische bal van keeper Muller belandt de bal tussen twee Enterse verdedigers. Door een misverstand eindigt die bal voor de voeten van een KOSC speler die daardoor oog in ook met Mike Brinks komt te staan. Rechtsback Thomas Braam probeert nog met een ultieme sliding een doelpunt te voorkomen, maar na een schermutseling belandt de bal voor de voeten van Busscher die de 0-1 binnentikt. Met slechts één minuut resterende speeltijd is daarmee de eindstand bepaalt.

Een enorm zure en onnodige nederlaag voor Gerard Bos en zijn mannen die de aansluiting naar de bovenste plekken nu echt zijn verloren. KOSC doet daarentegen goede zaken, gezien de nummers 1 tot en met 3 allemaal punten verspeelden. Enter zakt verder weg en ziet zichzelf terug op een 7e plek op de ranglijst.

Volgende week neemt Enter het thuis op tegen BVV Borne. De ploeg van trainer Arno Leppink kent, net zoals Enter, vooralsnog een teleurstellend seizoen. Het uit de 3e klasse gedegradeerde Borne staat met 11 punten op een 10 plek. Toch lijken de Bornenaren zich goed te herpakken na een mindere seizoenstart. Zo werd voor de winterstop gelijk gespeeld tegen KOSC en met 0-5 gewonnen van LSV Lonneker. Daarnaast versloeg Borne in de oefenperiode RKSV Bornerbroek (2e in de zaterdag 4e klasse F) met maar liefst 8-1. Afgelopen zondag verloor Borne onfortuinlijk het duel tegen Sportclub Overdinkel. In de laatste minuut moesten de geel-zwarten de 2-3 incasseren.

Komende zondag staan er dus twee ploegen tegenover elkaar die wat recht te zetten hebben. Het duel op sportpark Krompatte gaat om 14:00 uur van start.