Verslagen

Invaller Derksen schiet Enter langs Fleringen

Enter boekte afgelopen zondag een belangrijke overwinning in de strijd om de bovenste plekken. De ploeg van trainer Jalving won verdiend van nummer vier Fleringen en stijgt zo naar een vijfde plek op de ranglijst. Ondanks dat de Enternaren niet hun beste wedstrijd op de mat legden, was het vrijwel de hele wedstrijd de bovenliggende partij en drong het Fleringen vaak ver terug op eigen helft. Na een uur spelen werd het veldoverwicht beloond met een treffer. De ingevallen Nick Derksen schoot vanaf zo’n 20 meter de 1-0 tegen de touwen. Verder werd er niet gescoord waardoor sv Enter er met de overwinning vandoor ging. Met nog twee wedstrijden te spelen voor de winterstop doen de rood-witten dan ook nog volop mee.

Op het eigen sportpark Krompatte schoot de thuisploeg zondag uit de startblokken. Direct vanaf de aftrap waren de Enternaren dreigend en speelden dan ook enkele mogelijkheden bij elkaar. Zo zijn in de 8e minuut van de wedstrijd Bent Wolters en Thomas Roetgering al dicht bij de openingstreffer wanneer Wolters op de keeper stuit en Roetgering in de rebound de paal raakt. Niet veel later dribbelt Tim van Otten de zestienmeter van Fleringen in en komt hij in duel met aanvoerder Poppink. Arbiter Oosterman fluit voor een overtreding, maar oordeelt dat deze is begaan buiten het strafschopgebied. Thomas Roetgering legt aan voor de vrije trap maar treft dit keer de lat.

Nadat Fleringen het eerste Enterse offensief heeft weten te overleven, krijgen ook zij na ruim twintig minuten spelen enkele mogelijkheden. Twee vrije trappen rond de zestien meter worden echter niet overtuigend genomen en wanneer clubtopscorer Bram Meen na een klutsbal diep wordt gestuurd richting de goal van keeper Brinks, kan centrale verdediger Job Kuipers zijn inzet voorkomen met een ultieme sliding. Ook aan de andere kant is het alweer gevaarlijk, wanneer Arno Slagers met een knappe crosspass Bent Wolters bereikt. Wolters kopt vanaf zo’n 8 meter knap tegendraads richting goal, maar zijn inzet gaat rakelings naast.

De laatste 15 minuten van de eerste helft neemt Enter het initiatief weer meer over, maar komt het niet echt tot kansen. Zo zoeken beide ploegen met een 0-0 ruststand de kleedkamers op. Net zoals in de eerste helft komt de thuisploeg weer goed uit de kleedkamer en is het dominant. Toch is de eerste mogelijkheid voor de gasten, wanneer uit een counter de bal strak wordt voorgegeven bij de tweede paal. De voorzet van rechtsbuiten Simon Elshof is iets te scherp, waardoor spits Bram Meen er niet bij kan. Niet veel later is daar ook de eerste grote kans voor Enter in de tweede helft. Bent Wolters brengt Remon Oremus in gelegenheid. Oremus wint knap het duel van zijn directe tegenstander waardoor hij een vrije schietkans heeft in de zestienmeter van de tegenstander. De Enterse-aanvaller is iets te wild in de afronding, waardoor de bal over het doel gaat.

Toch komt Enter in de 59e minuut op voorsprong. Na een aanval over links brengt Tim van Otten de ingevallen Nick Derksen in stelling.  Op ongeveer twintig meter van het doel controleert Derksen de bal en haalt hij uit. Met een droge knal verschalkt hij Fleringen-doelman Brent van der Kamp en zet zijn ploeg op een 1-0 voorsprong.  Na het doelpunt golft het spel op en neer, maar echte kansen worden er eigenlijk niet gecreëerd. Fleringen treft een keer het zijnet en Enter breidt regelmatig rond de zestien van de gasten, maar tot doelpogingen komt de ploeg van Jalving niet.

Als de laatste tien minuten van de wedstrijd aanbreken, daalt het niveau van de wedstrijd. Enter gaat niet meer op zoek naar  de voetballende oplossing en ook Fleringen blijft de lange bal spelen. Tot aan de laatste seconden van de wedstrijd blijft het spannend. Enter breekt nog enkele keren uit, maar ook Fleringen krijgt nog een kansje op de gelijkmaker wanneer gelegenheidsspits Poppink vrij kan koppen. Gelukkig voor Enter gaat zijn kopbal over en fluit arbiter Oosterman even later voor het einde van de wedstrijd.

Zo boekt Enter een zwaarbevochten maar toch verdiende overwinning op directe concurrent Fleringen. Trainer Jalving en zijn mannen doen zo uitstekende zaken in de strijd om de koppositie. Met nog twee wedstrijden voor de winterstop is het dan ook nog altijd mogelijk 2023 op plek 1 af te sluiten. Dan zullen de Enternaren echter wel moeten winnen van Lettele (dinsdag 12 december) en Haarle (dinsdag 19 december). Kortom, het beloofd een spannend slot van het jaar te worden!

Opstelling: Mike Brinks, Brent Geels, Arno Slagers, Job Kuipers (’48 Nick Derksen), Bas van Otten, Rick Kamphuis, Bent Wolters, Mees ten Broeke, Remon Oremus (’63 Stan Stegeman), Thomas Roetgering, Tim van Otten