Onfortuinlijk Enter laat kostbare punten liggen in Bathmen

In de belangrijke wedstrijd om de derde periode is Enter er niet in geslaagd te winnen van ABS Bathmen. Ondanks dat de Enternaren bijna de gehele wedstrijd heer en meester waren, was het ABS dat er door een vroege openingstreffer met de punten vandoor ging. Nadat Daniël Klijn Velderman de gastheren met een knap schot in de 2e minuut op voorsprong zette, rechtte Enter knap de rug en nam vrijwel de gehele wedstrijd het initiatief. Dit resulteerde in meer dan 70% balbezit, bijna twintig schoten op goal en een hand vol opgelegde kansen. Helaas voor de rood-witten en haar vele meegereisde supporters wilde de bal er deze zondagmiddag niet in en zo staat de ploeg van Daan Jalving voor de tweede week op rij met lege handen.

Direct vanaf het eerste fluitsignaal laten de gastheren zien waar hun kracht ligt; direct spel richting de balvaste voorhoede met Paul Roeterd en Wessel Nikkels in de basis. De eerste lange bal zorgt ook gelijk voor dreiging rond de Enterse zestien meter. Nadat de Enterse defensie de eerste voorzetten weet te verwerken, belandt de bal na wederom een voorzet voor de voeten van middenvelder Daniël Klijn Velderman. Met een knappe volley in de verre hoek laat Klijn Velderman keeper Mike Brinks kansloos en staat het binnen 3 minuten al 1-0 voor de thuisploeg. Een dreun voor de Enterse formatie, die zich echter niet uit het veld laat slaan. In tegenstelling, de gasten pakken direct vanaf de aftrap de handschoen goed op en nemen het initiatief in deze wedstrijd. Zo is Enter in het eerste kwartier een aantal keer dreigend vanaf de linkerkant, waar de gebroeders van Otten elkaar goed weten te vinden. Tot echte kansen leidt het vooralsnog niet.

In het eerste half uur van de wedstrijd golft het spel wat op en neer. Enter probeert via haar dynamische zijkanten een gaatje in de Bathmense defensie te creëren en bij balverovering zoekt ABS snel haar aanvallers om in de omschakeling gevaarlijk te kunnen worden. Het laatste kwartier voor rust bevindt zich op de helft van ABS, dat zich ingraaft rond de eigen zestien meter. Het centrale duo Arno Slagers en Rick Kamphuis speelt een puike wedstrijd en maakt iedere tegenstoot van de thuisploeg onschadelijk. Ondanks het vele balbezit de eerste helft, lukt het Enter niet tot kansen te komen en blijft het 1-0 tot de rust.

Na rust eenzelfde spelbeeld; Enter dat de bal heeft en op zoek gaat naar een gaatje in de defensie van ABS en de thuisploeg die er alles aan doet haar voorsprong te verdedigen. Dit keer is Enter echter wel bij machte het overwicht uit te drukken in kansen. In de 52e minuut is Tim van Otten, na een mooie combinatie met Thomas Roetgering, dichtbij de gelijkmaker. Zijn inzet wordt gekeerd door keeper Nick Denneboom. Twee minuten later is Thomas Roetgering zelf dichtbij de gelijkmaker nadat hij een kopbal van Bent Wolters knap controleert en zijn directe tegenstander uitkapt. Wederom is keeper Denneboom een sta in de weg.

Als het laatste half uur van de wedstrijd aanbreekt begint Enter nog meer aan te dringen. Middels enkele afstandschoten proberen de gasten wat te forceren en ook met kort combinatiespel wordt gezocht naar de gelijkmaker. Rond de 70e minuut wederom twee honderd procent kansen voor de Enternaren. Eerst is Jorn Hodes zijn directe tegenstander te slim af met een vlugge schijnbeweging en ziet zijn schot vanaf acht meter ter nauwer nood gekeerd worden door keeper Denneboom. Niet veel later de grootste kans van de wedstrijd. Hodes krijgt de bal met wat geluk voor zijn voeten en legt zet met een hakbal Thomas Roetgering op zo’n vijf meter vrij voor de keeper. Roetgering zet zijn voet tegen de bal en ziet zijn inzet de lat overstijgen.

Met nog tien minuten te spelen doet ABS er alles aan om de punten in Bathmen te houden. De ploeg van trainer Bas Groot Wesseldijk verdedigt met man en macht. Enter trainer Daan Jalving brengt vers bloed met Job Kuipers en Joost Olthof. Laatstgenoemde is met zijn werklust en snelheid een plaag voor de Bathmense defensie. In de 85e minuut een merkwaardig moment. Na wederom een goede doorkopbal van Bent Wolters kan Tim van Otten de bal over keeper Denneboom koppen. Denneboom gaat onder de bal door en raakt van Otten. Tot ieders verbazing wuift arbiter Bakker vanaf de middencirkel de overtreding weg. Ook in de blessuretijd lukt het de Enternaren niet tot scoren te komen en zo is het de thuisploeg die na 95 minuten voetbal er met de punten vandoor gaat.

Ondanks het zeer teleurstellende resultaat heeft Enter na de zeperd vorige week tegen hekkensluiter Lettele laten zien dat het, ook op natuurgras, goed kan voetballen. Toch moet Enter door de nederlaag een pas op de plaats nemen in de strijd om de derde periode. Willen trainer Daan Jalving en zijn mannen nog aanspraak maken op promotie via de nacompetitie dan zijn zij afhankelijk van resultaten op de andere velden. Dit neemt niet weg dat de rood-witten er de komende weken alles aan moeten doen om de laatste vier competitiewedstrijd winnend af te sluiten. Alleen dan is promotie naar de derde klasse nog mogelijk.

Opstelling: Mike Brinks, Brent Geels, Arno Slagers (’80 Job Kuipers), Rick Kamphuis, Bas van Otten (’46 Daan Roetgering), Nick Derksen, Mees ten Broeke, Bent Wolters, Jorn Hodes (’80 Joost Olthof), Thomas Roetgering, Tim van Otten