Onmachtig en lusteloos Enter verliest in Vroomshoop

Een middag om snel te vergeten voor de selectie en supporters van sv Enter. De ploeg van trainer Gerard Bos verloor verdiend met 4-3 van laagvlieger Sportlust Vroomshoop en kan daarmee een plek in de nacompetitie definitief vergeten. Maar met de wijze waarop de spelers van Enter 1 zich gisteren presenteerden, mag nog niet eens gedroomd worden over een overstap naar de derde klasse. Het spel van de Enternaren was statisch, slordig en zonder beleving. Met nog drie wedstrijden voor de boeg is het voor Enter nu dus slechts zaak om de vijfde plaats in de 4e klasse A vast te houden.

In de aanloop naar deze voor sv Enter cruciale wedstrijd werd bij herhaling gewezen op het belang van de nog resterende 4 wedstrijden die de hoofdmacht nog te spelen had en waarin er nog altijd hoop was op het behalen van een nacompetitieplek voor promotie naar de derde klas. Het bleek tegen dovenmansoren gezegd. De formatie van trainer Job Lamberink trad aan in een formatie met vijf verdedigers, iets waar Enter eerder dit seizoen het in eigen huis al erg lastig mee had. Ondanks dat Enter de gastheren goed wisten tegen te houden de eerste 15 minuten van de wedstrijd, kreeg het lastig druk op de vijfmans defensie van Vroomshoop. Daardoor bepaalde sportlust het eerste kwartier het spel.

Dit overwicht betaalde zich uiteindelijk ook uit in een doelpunt. Na een onnodige overtreding op de rand van de zestien meter, schiet centrale verdediger Allard Hankamp de vrije bal over de Enterse muur en vliegt de bal zo in het doel. De 1-0 lijkt een wake-up call voor de Enternaren, want vanaf dat moment weten ook de gasten eindelijk wat meer vooruit te voetballen. Via het middenveld probeert Enter een gaatje te vinden in de defensie van Vroomshoop, maar dat blijkt een lastige opgave. Vanuit de omschakeling of via voorzetten komt het meeste gevaar van de rood-witten, maar tot echt grote kansen komt het niet.

Na ongeveer een half uur spelen komt Sportlust op een 2-0 voorsprong. Eerst is het Enter dat vanuit een omschakeling gevaarlijk wordt. Echter weet Enter deze uitbraak niet goed uit te spelen en zo verovert Vroomshoop de bal. Doordat de organisatie bij de Enternaren volledig weg is, kunnen de gasten snel hun gevaarlijke spits Denis Jozic te bereiken. Jozic omspeelt twee Enter-verdedigers en faalt niet in de één-op-één situatie met keeper Mike Brinks. Kort voor rust weet Enter nog wel wat terug te doen. Na een snel genomen cornerbal brengt Remon Oremus met een afgemeten voorzet neef Collin Oremus in stelling. Collin kopt de bal knap met de achterkant van zijn hoofd binnen en zet daarmee de 2-1 ruststand op het scorebord.

Het eerste kwartier na de rust laat Enter een ander gezicht zien. De rood-witten zetten meer druk vooruit, schuiven een mannetje door en nemen daarmee meer risico. De opbouw van Sportlust wordt vroegtijdig onder druk gezet en daardoor bevindt het spel zich voornamelijk op de helft van de thuisploeg. Er ontstaat een open wedstrijd waarin Enter dreigend is op de helft van Vroomshoop, maar de gastheren in de omschakeling gevaarlijk worden doordat Enter achterin één-op-één speelt. Uiteindelijk zijn het de Enternaren die de gelijkmaker weten binnen te schieten. Na een gevaarlijke voorzet van de ingebrachte Sjoerd Grobbink kan een Sportlust-verdediger de bal niet goed wegwerken, waardoor deze in eigen doel belandt.

Het zou de opmaat moeten worden naar meer voor Enter. Heel lang kan Enter namelijk niet genieten van deze gelijkmaker, want vijf minuten later ligt de bal alweer aan de andere kant in het net. Na een onterecht gegeven cornerbal volgt er een duel in de zestien meter van Enter. Wanneer de Vroomshoop-speler wel erg makkelijk naar de grond gaat, besluit de arbiter de bal op de stip te leggen. Het is aanvaller Tim Spoor die dit cadeautje uitpakt en de 3-2 binnenschiet. Na dit tegendoelpunt lijkt er wat te zijn geknakt bij de Enterse selectie. Ondanks de aanvallende wissels van trainer Bos komt Enter nauwelijks meer tot kansen en is de druk op tegenstander Sportlust volledig verdwenen. Tel daarbij op de slordigheid die de gasten aan de bal tonen waardoor de thuisploeg van de ambitieuze Enternaren niets meer te vrezen hebben. Het is Vroomshoop dat aanspraak maakt op de overwinning en ook de 4-2 weet te maken uit een cornerbal.

In de blessuretijd deelt Enter nog een speldenprikje uit door de 4-3 te maken. Na een overtreding op Sjoerd Grobbink in de zestien meter krijgen de gasten nog een penalty. Het is Grobbink zelf die deze weet te benutten, maar veel helpt het niet. Het geloof is weg bij de ploeg die voorafgaand aan deze wedstrijd nog de hoop had uitgesproken op een plek in de nacompetitie. Na het fluitsignaal enkele minuten later is ook deze laatste hoop verdwenen. Enter verliest van Sportlust Vroomshoop en kan daarmee een plek in de play-offs vergeten.

Door het teleurstellende resultaat lijkt Enter “uitgevoetbald” te zijn deze competitie. Echter is niets minder waar. Komend wekend komt grootste titelkandidaat DTC ’07 op bezoek. Bij een overwinning (en puntverlies van UD en De Lutte) kunnen de heren uit Dinkelland zich officieel kronen tot kampioen van de 4e klasse A. Buiten de sportieve plicht en het gegeven dat Enter voor de winterstop in Tilligte met een zwaar geflatteerde 4-0 nederlaag en het daarbij behorend vervelend gevoel van het veld stapte, is het natuurlijk een extra motivatie om aan dit feestje voor DTC niet mee te werken. Daarnaast zullen de spelers en staf van Enter 1 er alles aan proberen te doen om de vijfde plek in de competitie te behouden. Ondanks het (langdurig) gemis aan een aantal dragende spelers is Enter dit op zijn minst verplicht aan de trouwe supporters die ook afgelopen zondag weer de moeite hebben genomen naar Vroomshoop af te reizen en met name door de instelling ongetwijfeld zeer teleurgesteld naar huis gingen.