Puntendeling na tactisch schaakspel

SV Enter heeft een punt overgehouden aan het treffen met ABS Bathmen. Beide ploegen stapten na 90 minuten voetbal van het veld met een gelijke stand. Doelpuntenmaker aan Enterse zijde was (wederom) de jeugdige Thomas Roetgering. De 1-1 eindstand is een goede weerspiegeling van de wedstrijd. Beide ploegen waren aan elkaar gewaagd en stonden organisatorisch goed waardoor het aantal kansen schaars bleef. Met het gelijke spel daalt Enter een plek op de ranglijst (van 7 naar 8), maar met nog een wedstrijd te goed blijft het op basis van verliespunten derde van de 4e klasse A.

Het eerste half uur van de wedstrijd kent geen doelpogingen. De manschappen van Enter en ABS staan verdedigend goed, waardoor het voor beide ploegen lastig is om tot echte mogelijkheden te komen. Enter speelt weliswaar meer op de helft van de tegenstander, maar tot een schot op goal komt het niet. Na een half uur spelen is de eerste echte kans voor de gasten. Na een aanval over links belandt een lage voorzet voor de voeten van aanvoerder Roetert. Met een schuiver in de verre hoek probeert hij keeper Mike Brinks te verschalken, maar zijn inzet gaat voorlangs. Niet veel later is daar ook de eerste kans voor Enter wanneer Tim van Otten na een solo gevloerd wordt voor de rand van het zestienmetergebied. Mees ten Broeke krult de vrije trap in de verre hoek, maar keeper Nick Denneboom keert zijn inzet.

Tegen het einde van de eerste helft krijgen zowel Enter als ABS nog twee kleine kansjes, maar tot doelpunten komen beide ploegen niet. Zo wordt met een 0-0 ruststand de kleedkamers opgezocht. In de rust zullen trainers Jalving en Groot Wesseldijk hun mannen aanwijzingen hebben gegeven hoe door de goed georganiseerde defensie van de tegenpartij heen te spelen. Zo kent de wedstrijd een meer open tweede helft. Na vijf minuten spelen is er dan ook al de eerste echte grote kans voor Enter. Na goede druk van de thuisploeg kan middenvelder Mees ten Broeke met een slim lobje de opgestoomde Brent Geels bereiken. Geels wipt de bal over zijn directe tegenstander heen en volleert de bal richting doel. Helaas voor de gastheren verdwijnt zijn inzet aan de verkeerde kant van de paal.

Ook ABS krijgt vrij vlot na rust een grote kans, wanneer een vroege voorzet blijft hangen in de zestienmeter van de Enternaren. De bal die voor de voeten van Paul Roetert belandt, wordt knap geblokt door Enter-keeper Mike Brinks. Brinks raakt hierbij wel geblesseerd, waardoor hij even later het veld moet verlaten. Voordat het zover komt zal ABS wel eerst de 0-1 maken. Na een knappe voorzet vanaf rechts van aanvaller Yannick Duteweert kan Paul Roetert nog binnen de vijfmeter vrij binnenkoppen. De 0-1 is voor trainer Jalving reden om te wisselen. Nick Derksen en Stan Stegeman vervangen Remon Oremus en Bent Wolters. Ook komt JO19-1 keeper Guus Lammertink in het veld voor Mike Brinks.

Na een wat lang durende keeperswissel krijgt Enter enkele serieuze mogelijkheden. Zowel Rick Kamphuis als Tim van Otten duiken op voor de goal en staan één-op-één met keeper Denneboom. Helaas voor Enter weten beide spelers de verstuurde pass niet goed te controleren, waardoor zij niet tot schieten komen. Toch blijft Enter aandringen en lijkt het wachten op de gelijkmaker. Zowel Nick Derksen als Mees ten Broeke zijn met een schot dichtbij de 1-1, maar beide schoten worden gekeerd.

In de 86e minuut is het dan toch raak. Na goed drukzetten kan Tim van Otten met een mooie solo over de achterlijn de bal breed leggen op Thomas Roetgering. Roetgering zet zijn voet tegen de bal en schiet beheerst de 1-1 in de verre hoek. De ontlading is groot en de thuisploeg voelt dat er misschien nog wel meer in het vat zit. Wanneer Tim van Otten wederom goed drukzet op de defensie van de tegenstander, wordt hij op zijn scheenbeen geraakt door één van de centrale verdedigers van ABS. Gedecideerd wijst de arbiter naar de penaltystip. Arno Slagers legt aan de voor de strafschop, maar ziet zijn inzet gekeerd worden door de goed keepende Denneboom.

Met nog slechts enkele minuten te spelen lijkt de wedstrijd uit te draaien op een gelijkspel. Toch is er in de laatste minuut nog een hachelijk moment voor de Enterse goal. Na wederom een knappe voorzet gaat de inlopende Stef Willemsen onderuit in de zestienmeter. Aan ABS zijde wordt er geappelleerd voor een strafschop, maar de arbiter gaat hier niet in mee en fluit voor het einde van de wedstrijd. Gezien het spelbeeld een terechte uitslag voor twee ploegen die de gehele middag aan elkaar gewaagd waren. Komende zondag neemt Enter het op tegen Haarle op sportpark Pastoorsmoat. Laten we hopen dat de weergoden het natuurgrasveld van Haarle sparen deze week.

Opstelling: Mike Brinks (’62 Guus Lammertink), Brent Geels, Arno Slagers, Job Kuipers, Bas van Otten (’79 Thomas Braam), Rick Kamphuis, Bent Wolters (’59 Nick Derksen), Mees ten Broeke, Remon Oremus (’59 Stan Stegeman), Thomas Roetgering, Tim van Otten