SV Enter weet weer wat verliezen is

Na tien competitiewedstrijden ongeslagen te zijn geweest heeft Enter afgelopen zondag weer eens verloren. In de topper op sportpark Krompatte tegen nummer 3 Luctor et Emergo kwamen de Enternaren tekort. Hoewel de thuisploeg lange tijd op voorsprong stond, trokken de Almeloërs in de slotfase toch de overwinning naar zich toe. Gezien het spelbeeld was het een terechte nederlaag voor  de gastheren. Luctor dicteerde grote delen van de wedstrijd het spel en gunde Enter niet toe te komen aan het gebruikelijke veldspel. Uiteindelijk deden twee treffers van zowel Tycho van Wietmarschen als topscorer Mick Schorn de rood-witten de das om. Door de nederlaag ontstaat er weer een gat van drie punten op koploper UD Weerselo en nadert Luctor et Emergo de Enternaren op de ranglijst.

Enter begint fel aan het duel en zet in de eerste minuten hoog druk op de opbouw van de gasten. Zo lukt het de Enternaren de tegenstander terug te dringen op eigen helft en enkele keren daar de bal te veroveren. Tot kansen komt de Enterse formatie echter niet. In de 6e minuut is de eerste grote kans voor de gasten uit Almelo wanneer een voorzet niet goed wordt verwerkt door de Enter-defensie. De bal belandt voor de voeten van rechtsbuiten Deniz Oldenburger. Oldenburger drukt af, maar Mike Brinks is er als de kippen bij om de inzet onschadelijk te maken. Na deze eerste grote kans neemt Luctor het initiatief over en drukt het de Enternaren regelmatig terug op eigen helft.

Toch komt Enter in de 19e minuut van de wedstrijd op voorsprong. Na een leep balletje van Thomas Roetgering wordt de inkomende Brent Geels gevloerd in de zestien meter van de Almeloërs. Arbiter de Graaf kan niet anders dan de bal op de stip leggen en Brent Geels zelf benut de penalty. Na de 1-0 verandert er weinig aan het spelbeeld. Luctor heeft het meeste balbezit en is dreigend rond de zestienmeter van de thuisploeg. Doordat de Enternaren goed staan te verdedigen komt ook Luctor niet tot echt grote kansen. In de 42e minuut nog wel een tegenvaller voor Enter wanneer Bent Wolters het veld moet verlaten met een hoofdblessure. Na een vroege voorzet wordt Wolters geraakt door de vuisten van de keeper. In de rebound is Bas van Otten nog dicht bij een doelpunt, maar zijn inzet passeert de verkeerde kant van de paal.

In de blessuretijd van de eerste helft zijn beide ploegen nog dichtbij een treffer. Eerst wordt een inzet van Remon Oremus nog van de doellijn gehaald nadat Jorn Hodes na een knappe individuele actie de bal vanaf de achterlijn weet voor te geven. In de tegenaanval moet Enter nog een vrije trap weggeven. Het is even alle hens aan dek, maar wederom staat Mike Brinks goed te keepen en weet hij tot twee keer toe een voorzet te pareren. Zo staat het na iets meer dan 45 minuten voetbal 1-0 voor de thuisploeg.

Na rust een ander spelbeeld. Enter is opvallend goed uit de kleedkamer gekomen en weet in korte tijd een aantal grote kansen bij elkaar te spelen. Zo zijn Jorn Hodes, Tim van Otten en Mees ten Broeke dichtbij een doelpunt. Net wanneer Enter denkt de score uit te kunnen breiden, is het Luctor dat op gelijke hoogte komt. Na een aantal ongelukkigheden belandt de bal uiteindelijk voor de voeten van linksbuiten Tycho van Wietmarschen, die de bal met een mooie krul tegendraads binnenschiet. Enter laat zich echter niet uit het veld slaan en scoort twee minuten later alweer de 2-1. Na een knappe aanval is het uiteindelijk Jorn Hodes die de Luctor-keeper iets te ver uit de goal ziet staan en vanuit een ogenschijnlijk onmogelijke hoek de bal in het doel schiet.

Zo staat het binnen drie minuten tijd alweer 2-1 en wederom is Enter tot twee keer toe gevaarlijk dichtbij de 3-1. Tot aan de 70e minuut lijkt Enter dus dichter bij een marge verdubbeling dan Luctor bij een gelijkspel. Toch is het wederom Luctor dat de gelijkmaker bijschrijft als topscorer Mick Schorn opduikt bij de tweede paal en op aangeven van van Wietmarschen de 2-2 binnentikt. Niet veel later wordt het ook nog 2-3 wanneer van Wietmarschen de bal in de 77e minuut vanaf zo’n 25 meter snoeihard in de kruising jaagt. Zo moet Enter het laatste kwartier van de wedstrijd in de achtervolging. Trainer Jalving brengt een extra aanvaller in en schuift zelfs nog een extra man mee naar voren. Veel effect heeft het niet. Het lukt Enter niet meer gevaarlijk te worden en Luctor komt zelfs nog op 2-4 wanneer Schorn in een tegenaanval de wedstrijd op slot gooit.

Na iets meer dan acht minuten blessuretijd besluit arbiter de Graaf dat het genoeg is geweest en fluit hij voor het laatst. Teleurstelling bij Enter en blijdschap bij Luctor is wat overblijft. Ondanks het betere spel van Luctor zal Enter het gevoel hebben gehad dat er meer in zat vandaag. Voor trainer Jalving en zijn mannen is het nu zaak te herstellen van deze zware week en zich weer optimaal voor te bereiden voor het treffen met SDOL aankomende zondag. De competitie duurt nog lang en alles is nog mogelijk in deze spannende 4e klasse A.

Opstelling: Mike Brinks, Brent Geels, Arno Slagers, Job Kuipers (“83 Daan Roetgering), Bas van Otten, Nick Derksen, Mees ten Broeke, Bent Wolters (“41 Jorn Hodes), Remon Oremus (“72 Joost Olthof), Thomas Roetgering, Tim van Otten