Vrijwilliger van de maand

Vrijwilligers van de maand januari 2024: de barcommissie

De ‘vrijwilligers van de maand’ voor januari zijn: De barcommissie en het barpersoneel. De barcommissie zorgt ervoor dat alles omtrent de kantine is geregeld, denk hierbij aan het personeel wat achter de bar staat, de inkopen en alles wat er nog meer bij komt kijken. Hierover zullen de verschillende leden van de barcommissie iets vertellen:

Uit welke personen bestaat de barcommissie?
Het team van de barcommissie is een enthousiaste groep vrijwilligers bestaande uit 5 mannen & 5 dames. Bas, Mick, Lars en Tom ondersteunen voornamelijk bij de evenementen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het Nachttoernooi, Bedrijventoernooi, Marcel Kamphuis toernooi, Kerstbazaar etc.. Kyra, Ellen en Inge zijn verantwoordelijk voor de planning en indeling van het barpersoneel. Richard regelt de natte inkoop en Clara de droge inkoop. Dit alles gebeurd onder leiding van Daniëlle. Daniëlle is halverwege 2022 gevraagd om het bestuur van SV Enter te komen versterken. Namens de barcommissie hebben ze mij gevraagd voor het bestuur, deze functie heb ik opgevolgd van Robin Heilen. Mijn eerste doel was om de barcommissie uit te breiden en dit is ook gelukt!

Welke andere taken vervult de barcommissie nog meer?
Aan het begin van elk seizoen worden de barschema’s gemaakt voor het hele seizoen. Inge, Kyra en Danielle zorgen hierbij voor de barbezetting. De donderdagavonden, zaterdagen en zondagen worden ingepland en met behulp van de vele barvrijwilligers zijn deze altijd goed ingevuld. De barvrijwilligers bestaan uit een grote groep vrijwilligers, waarvoor we heel erg dankbaar zijn. Daarnaast worden de overige plekken ingevuld door alle elftallen binnen SV Enter. Hiervoor worden de leiders gevraagd om barpersoneel te regelen. Met de barcommissie worden er regelmatig vergaderingen gehouden, vooral met toernooien komen we vaker bij elkaar. Hiervoor is vaak meer hulp nodig waardoor we vaak extra mensen nodig zijn. Deze worden dan t.z.t. gevraagd om te helpen voor bepaalde dagdelen.

Wat zien jullie als de belangrijkste taak voor de barvrijwilligers en de barcommissie?
Als barvrijwilliger help je achter de bar en in de keuken. Je voorziet de klanten aan de bar van drank en snacks, regelt de frituur en houdt de voorraad bij. Als barvrijwilliger sta je vaak met 2 tot 4 man/vrouw achter de bar, waar ook veel gezelligheid bij komt kijken.

De barcommissie probeert ervoor te zorgen dat elke donderdag en in het weekend de barbezetting is geregeld en dat de (fris)drank/snacks voldoende op voorraad zijn.
Daarbij zorgen ze ervoor dat er tijdens diverse evenementen die SV Enter organiseert er barbezetting is en dat alles opgebouwd/klaargezet wordt om het evenement zo goed mogelijk te laten verlopen! Dit kan door de grote groep die actief is binnen de barcommissie, waardoor alle taken samen kunnen worden ingericht.

Zijn jullie nog op zoek naar meer vrijwilligers?
Als voetbalvereniging kunnen we alleen bestaan door de inzet van de vrijwilligers. Daarom zijn wij ook altijd op zoek naar nieuwe vrijwilligers die zo af en toe een bardienst willen draaien. Als meer mensen zich aanmelden als vrijwilliger voor de bardienst dan ligt de druk niet altijd op dezelfde vrijwilligers. Als elk lid van onze vereniging minimaal 1 bardienst zou draaien dan komen we al een heel eind.

Waarom zijn jullie vrijwilligerswerk gaan doen bij SV Enter?
Tom Vollenbroek: “Toen wij jong waren er ook vrijwilligers voor ons, nu is het dan ook tijd om wat terug te doen. Het is hartstikke gezellig onderling en naast dat het gewoon leuk is om te doen is het ook noodzakelijk voor het voortbestaan van onze vereniging.”

Kyra Brinkman: “Sinds onze jongens bij SV Enter voetballen, heb ik me opgegeven voor de bardiensten. Later toen de jongens wat ouder werden heb ik me ook opgeven om te helpen met evenementen en zat/zit ik de commissie kerstversiering. Ik ben 2 jaar geleden gevraagd om in de barcommissie te komen, ik wilde dat niet alleen gaan doen, gelukkig kwamen Ellen Rutgers en Inge Asbroek er ook bij. Samen met Danielle zorgen we dat de barbezetting voor het hele seizoen ingepland is.”

Wat betekent de erkenning als ‘Vrijwilligers van de Maand’ voor jullie?
Dit is een super leuk initiatief! Het is een stukje waardering voor de vrijwilliger en iedereen kan nu ook zien wie nou diegene is die ervoor zorgt dat ’s ochtends de koffie klaar staat en dat we ’s middags samen een drankje kunnen drinken.

Daniëlle voegt nog toe: “Het mooie van vrijwilligerswerk is de samenwerking binnen de vereniging, met veel gezelligheid en plezier. Vrijwilligers zijn onmisbaar voor onze club, alle vrijwilligers samen zorgen ervoor dat we een mooi sportpark hebben met veel leden, vele wedstrijden en dat we samen mooie toernooien en andere evenementen kunnen organiseren. Onder andere de kerstbazaar, dit was weer voor iedereen een super mooie dag waar we veel fijne reacties op hebben gehad! Erg mooi dat de barvrijwilligers zo gewaardeerd worden, dit is voor iedereen fijn om te horen en dat doen we allemaal samen!”

Onze dank voor deze grote groep vrijwilligers is groot en hopen dat jullie dit nog lang blijven voortzetten. Zonder vrijwilligers, geen vereniging!