Weer geen overwinning voor Enter

Na 90 minuten voetbal stond er gisteren een 4-0 eindstand op het scorebord in Tilligte. Wie alleen deze stand ziet en niet bij de wedstrijd aanwezig was denkt aan een kansloze middag voor de Enternaren. Het tegendeel is echter waar, want Enter had op verscheidene momenten afgelopen zondag de kans om de wedstrijd naar zich toe te trekken. Echter was het de thuisploeg, de Dinkelland-Tilligte Combinatie (DTC ’07), die de drie punten in Tilligte hield.

Vanaf de aftrap was duidelijk wat de bedoelingen van beide ploegen waren. DTC laat Enter het spel bepalen, houdt de linies kort op elkaar, loopt op elke bal en hanteert snel de lange bal om zo in de omschakeling gevaarlijk te worden. Daardoor dicteert Enter, zoals bijna wekelijks het geval is, het spel. Ondanks het zwaar en lastig te bespelen natuurgras laten de bezoekers bij vlagen verzorgd voetbal zien. Het is dan ook Enter dat via een hard schot van middenvelder Stan Stegeman en een iets te scherpe voorzet van Jorn Hodes op Tim van Otten de eerste grote en prima uitgespeelde kansen van de wedstrijd krijgt. Goed keeperswerk en pech leverden beide kansen niet het gewenste resultaat op. Een derde 100% kans leek toch de verdiende voorsprong voor Enter op te leveren. Door toedoen van de assistent-scheidsrechter stak de scheidsrechter van dienst daar een stokje voor. Een op zijn zachtst gezegd nogal discutabele beslissing.

Aan de andere moest de verdediging van Enter alert blijven voor de kracht van de twee prima spitsen van DTC die constant dreigend waren en het overbruggen van zogeheten “vuile meters” niet schuwden. Tot gevaarlijke situaties leidden dat echter niet. Echter blijkt in de 35e minuut dat de thuisploeg niet veel kansen nodig heeft om tot scoren te komen.  Na een schermutseling om de bal in de zestienmeter van de Enternaren krijgt uiteindelijk David Westerhof de bal vrij en schiet hij één op één met keeper Mike Brinks de bal in het doel. Een domper voor de gasten die tot dan toe het defensief prima op orde hadden. Beide ploegen zoeken met een ruststand van 1-0 de kleedkamers op.

De tweede helft kent hetzelfde spelbeeld als de eerste; Enter heeft de bal en speelt achterin rond, op zoek naar een gaatje in het goed georganiseerde verdedigingsblok van DTC spelers. Beide ploegen delen speldenprikjes uit, maar tot echt grote kansen komen zij niet. Enter moet op zoek naar de gelijkmaker en blijft het proberen via de zijkanten. Trainer Gerard Bos brengt halverwege de tweede helft  verse krachten in. Daan Schreijer en Collin Oremus komen in het veld voor de licht geblesseerden Stan Stegeman en Nick Derksen.

De intentie is duidelijk. Nog meer op de aanval en proberen de druk op de verdediging van de thuisploeg nog meer op te voeren. In de 75e minuut is het middenvelder Mees ten Broeke die eens opduikt in de 16 meter van DTC. Na een mooie combinatie door de as met Daan Schreijer ziet ten Broeke zijn inzet uiteen spatten op de lat. Vlak daarvoor was het Brent Geels die met een moois crosspass achter de verdediging spits Tim van Otten bereikte. Ondanks een goede aanname weet de anders zo trefzekere jonge spits van Enter ook deze kans voor zijn ploeg niet te verzilveren. Ten slotte is ook verdediger Remon Oremus is twee keer dichtbij een goal, maar zijn kopballen vallen niet tussen de palen. Een greintje geluk ontbreekt bij sv Enter.

Doordat Enter nog nadrukkelijker op zoek gaat naar de gelijkmaker, geeft het achterin meer ruimtes weg. Zeker wanneer centrale verdediger Arno Slagers mee naar voren gaat, kan DTC gevaarlijk worden in de omschakeling. In blessuretijd scoren de gastheren daardoor drie keer. Via twee flitsende counters scoorden uiteindelijk Wessel Weusthof en Jelco Nijhuis respectievelijk de 2-0 en 3-0. Alsof dat niet erg genoeg was, legt scheidsrechter Leussink tot verbazing van vriend en vijand ook nog de bal op de stip. De leidsman interpreteerde van grote afstand een perfecte sliding op de bal van aanvoerder Rick Kamphuis volledig verkeerd wat zelfs bij het thuispubliek tot hilariteit leidde. Zo tekent clubtopscorer Sam Tebbe uiteindelijk voor de 4-0 en gaan de mannen van Gerard Bos met een grote maar geflatteerde nederlaag terug naar Enter.

Wederom een zure middag voor Enter. Door deze nederlaag maakt Enter voorlopig pas op de plaats als het gaat om de strijd om de bovenste plaatsen. De selectie heeft onlangs uitgesproken mee te willen doen om een plek in de derde klas. Een doelstelling waaruit ambitie straalt en waar iedereen binnen de club zich ook achter schaart.

Wil Enter mee blijven doen in de strijd om de bovenste plekken, dan zal het de laatste twee wedstrijden een resultaat moeten halen. Dat begint aanstaande zondag met een thuiswedstrijd tegen het sterke SV De Lutte. Sinds de promotie drie seizoenen geleden, draait De Lutte constant mee in de top van de 4e klasse A. Momenteel staat de ploeg van trainer Niek Smudde op een gedeelde eerste plek met negentien punten uit negen wedstrijden. Met de van SDC ’12 teruggekomen sterkhouders Ivo Grashof en Jori Oude Elfrink vormt De Lutte een ploeg met veel voetballend vermogen. Een nieuwe, mooie uitdaging wacht de Enternaren die het eveneens van voetbal moeten hebben. Kortom, Enter kan haar borst nat maken aanstaande zondag.

Ondanks dat Enter momenteel in de hoek zit waar de klappen vallen, hopen en verwachten we dat ook komende zondag veel Enternaren de weg naar sportpark Krompatte weten te vinden om onze mannen aan te moedigen tijdens de lastige thuiswedstrijd tegen De Lutte. Er wordt om 14:00 uur afgetrapt en de wedstrijd staat onder begeleiding van scheidsrechter Ronnie Veltmaat.