Wervelend Enter wint eerste thuiswedstrijd van het seizoen

De toeschouwers die afgelopen donderdagavond de moeite hadden genomen om naar sportpark Krompatte te reizen om de wedstrijd tussen Enter en Rekken bij te wonen, werden niet teleurgesteld. Ondanks dat er niets op het spel stond, kende de wedstrijd een zeer hoog tempo waarbij Enter talloze kansen creëerde. Vooral in de eerste helft was het genieten geblazen, en Rekken mag zich gelukkig prijzen dat de ruststand ‘slechts’ 2-0 was. Uiteindelijk eindigde de wedstrijd in een 4-1 overwinning voor de ploeg uit Enter.

Voor wie alleen naar de klasse-indeling van beide teams kijkt, zal niet verbaasd zijn over de 4-1 overwinning van 4e klassersv Enter. Echter, Rekken beschikt, voor 5e klasse begrippen, over een zeer kwalitatief sterke ploeg. Het is dan ook niet verwonderlijk dat het team van Arno Knapen (voormalig Enter-speler) vorige week 4e klasser Victoria met maar liefst 6-2 versloeg en eerder 3e klassers VIOS Beltrum en FC Trias op een gelijkspel hield. Na het eerste fluitsignaal was het ook Rekken dat snel van start ging en al binnen tien seconden oog in oog stond met doelman Jasper Geels. De inzet van de Rekkense spits eindigde echter hoog in de ballenvanger.

Vanaf dat moment is het evenwel Enter dat de wedstrijd controleert en het tempo bepaald. Na 5 minuten ligt de bal dan ook aan de andere kant in het net. Jorn Hodes weet na een mooie solo over de linkerflank de bal in de korte hoek langs keeper Bjorn ten Haken te schieten. Niet veel later in de 12e minuut verdubbelt Enter de score na een razendsnelle uitval. Tim van Otten zet Wout Brinks via een bekeken balletje met de buitenkant van de voet één op één met de keeper van Rekken. Brinks wipt de bal over de keeper en de goed doorgelopen van Otten tikt de 2-0 binnen.

Ook na de 2-0 blijft de thuisploeg verzorgd voetbal spelen en in een hoog tempo rijgt het de kansen aan een. Enter kan zichzelf kwalijk nemen niet meer afstand te hebben genomen in de eerste helft. Per slot van rekening mist Enter vlak voor rust ook nog een penalty. Desalniettemin zal trainer Daan Jalving in de rust tevreden zijn geweest over het vertoonde spel én de druk waarmee zijn ploeg constant balbezit terugveroverde.

Na de rust vier verse krachten aan Enterse zijde. Joost Olthof, Bas van Otten, Thomas Roetgering en Mees ten Broeke komen in het veld. Het spelbeeld blijft grotendeels hetzelfde, Enter heeft de bal en Rekken loert op een snelle omschakeling. Wel zet Rekken hoger druk op de Enterse defensie, waardoor de ruimtes op het veld groter worden. Bij vlagen voetbalt Enter knap onder de Rekkense druk vandaan, maar tot echt grote kansen komt het vooralsnog niet. Tot dat in de 63e minuut invaller Joost Olthof voor de 3-0 zorgt na een snel uitgespeelde aanval.

Na de treffer wordt het spel wat onrustiger. Vaker wordt er voor de lange bal gekozen en Enter weet niet zo dominant te blijven als dat het in het eerste uur van de wedstrijd was. Sportclub Rekken weet dan ook iets terug te doen. Nadat Enter probeert op te bouwen en door Rekkense druk de bal over de zijlijn belandt, speelt linksbuiten Robin Wegdam twee spelers uit en schuift de bal in de korte hoek. Niet veel later krijgt Rekken ook nog een kans op de aansluitingstreffer, maar knap verdedigend werk van Job Kuipers weet deze te voorkomen.

Enter lijkt wat wakker te zijn geschud en neemt het initiatief weer over. Na goede druk komen de rood-witten in een vier tegen één situatie voor de goal. Wout Brinks bewaart goed het overzicht en brengt Tim van Otten in stelling om zijn tweede van de avond te maken. Van Otten kapt de overgebleven Rekkense verdediger nog uit en zet de eindstand op het scorebord. Enter – Rekken, 4-1.

Een mooie overwinning voor Daan Jalving en zijn mannen die gepaard ging met bij vlagen mooi veldspel. Aanstaande zondag staat de volgende officiële wedstrijd op het programma. Dan reist Enter af naar Delden om het op te nemen tegen de plaatselijke SV. Het treffen met het pas gepromoveerde Delden zal moeten uitmaken wie van de twee teams doorgaat in de beker. Door de diskwalificatie van Rood Zwart, dat afgelopen zondag niet wilde spelen en zo ook niet op kwam dagen, heeft Enter alleen Twenthe en Delden nog als tegenstanders in de bekerpoule. Ook Delden wist met ruime cijfers te winnen van Twenthe Goor (6-0), waardoor Enter zondag móet winnen om door te kunnen bekeren. Het belooft in ieder geval een mooie en spannende pot voetbal te worden in Delden. Het is te hopen dat zoveel mogelijk Enternaren het vlaggenschip komen steunen in hun strijd om de volgende ronde in de beker. Aftrap 11:00, sportpark de Mors, Delden.

Opstelling: Jasper Geels, Brent Geels (’46 Bas van Otten), Arno Slagers (’80 Rick Kamphuis), Job Kuipers (’46 Mees ten Broeke), Rick Kamphuis, Bent Wolters (’65 Tim Slaghekke), Tim Slaghekke (’46 Thomas Roetgering), Wout Brinks, Tim van Otten, Jorn Hodes (’46 Joost Olthof)