Verslagen

Zakelijke overwinning op Nieuw Heeten

Voor de neutrale toeschouwer zal het geen pretje zijn geweest afgelopen zondag. In een wedstrijd waarin het niveau te wensen overliet wist Enter wel te winnen van vv Nieuw Heeten. Thuis op de Krompatte wonnen de Enternaren uiteindelijk met 3-0. De toch verdiende overwinning brengt sv Enter op een puntentotaal van negen. Daarmee voegt de ploeg van trainer Jalving zich tot een groot peleton van tien clubs met tussen de 9 en 13 punten. Kortom, in de 4e klasse A zijn de krachtsverschillen nihil.

Van het begin af aan was de wedstrijd tussen Enter en Nieuw Heeten rommelig. De gasten kozen veelal voor de lange bal, waardoor er veel duels op het middenveld onstonden. De thuisploeg daarentegen probeerde wel over de grond de vrije man te bereiken. Echter door een te laag tempo én slordigheden aan de bal slaagden de rood-witten er amper in om via deze weg gevaarlijk te worden. Op een schot van Bas van Otten in de 6e minuut na, werden er in het eerste half uur geen kansen gecreërd. Andersom konden de gasten uit Nieuw-Heeten ook geen potten breken. Mede door goed verdedigend werk van de Enterse defensie lukt het ook de gasten niet om gevaarlijk te worden.

Pas in de 30e minuut een echte serieuze kans voor de gastheren. Na een vloeiend lopende aanval krijgt Thomas Roetgering een schietkans op zo’n 10 meter afstand van de Nieuw Heetense-goal. Roetgering schiet de bal hard met zijn wreef, maar het schot mist richting waardoor deze in de ballenvanger belandt. Veel dichterbij een doelpunt komen de Enternaren niet in het eerste bedrijf. Zo gaan beide ploegen rusten met een 0-0 stand.

Na een saaie eerste 45 minuten snakt de wedstrijd naar een doelpunt. Die komt er ook. Binnen twee minuten spelen in het tweede bedrijf ligt de bal in het goal. Het is Thomas Roetgering die goed drukzet op de defensie van NIeuw Heeten. Het lukt Roetgering de bal te veroveren en hij legt af op de volledig vrijstaande Mees ten Broeke. Ten Broeke controleert de bal en schiet deze vanaf een meter of 5 in een leeg stand doel. Stand 1-0. Niet veel later opnieuw een 100% kans wanneer Rick Kamphuis met een spleitende pass Thomas Roetgering oog in oog met keeper Huizinga. De aanname van Roetgering is net niet perfect, waardoor Huizinga een schot kan voorkomen.

De voortvarende start van de tweede helft lijkt Enter energie te geven. De ploeg speelt in een hogere versnelling en creërt zo wat mogelijkheden. Tot echt grote kansen komt het niet. Totdat Tim van Otten in de 60e minuut gretig gebruik maakt van een foute aanname van een Nieuw Heeten-middenvelder. Van Otten speelt zijn directe tegenstander uit en weet met een listig lobje keeper Huizinga te verschalken. Stand 2-0. Tot lang na de 2-0 weet Enter niet in de problemen te komen. Het gaat dan wel niet altijd even goed om met de ruimte die er is in de omschakeling, maar verdedigend staat het als een huis bij de Enternaren.

Pas in de 77e minuut worden de gasten voor het eerst echt gevaarlijk voor de Enterse goal. Wanneer de organisatie in de Enterse defensie even zoek is kan Dani te Wierik open draaien om zo vrij voor het Enterse goal te komen. Te Wierik plaatst zijn schot in de linkeronderhoek en de bal lijkt in het net te verdwijnen. Gelukkig voor Enter redt keeper Mike Brinks knap door zich volledig te strekken. Een wake-up call voor de thuisploeg, die de drie punten vandaag echt nodig heeft wil het mee bijven draaien in de bovenste regionen van de 4e klasse A.

In de laatste tien minuten van de wedstrijd krijgt Enter enkele grote mogelijkheden om de stand verder uit te breiden. Tim van Otten en invaller Remon Oremus weten na snelle uitbraken gevaarlijk te worden voor het doel van de gasten. Het vizier staat niet helemaal op scherp en zo worden de mogelijkheden, vooralsnog, niet omgezet in doelpunten. Tot in de 90e minuut Thomas Roetgering met een droge knal via de onderkant van de lat de 3-0 binnenschiet. Met dit knappe doelpunt is de wedstrijd beslist en fluit arbiter Laarman niet veel later voor het einde van de wedstrijd. Eindstand 3-0.

Een verdiende einduitslag gezien de kansenverhouding deze zondagmiddag. Desalniettemin zal het veldspel beter moeten, wil Enter mee blijven doen in de (sub)top van de 4e klasse A. Volgende week kunnen Daan Jalving en zijn mannen wederom thuis laten zien dat het thuis hoort in het linkerrijtje van de competitie. Saasveldia komt dan op bezoek op sportpark Krompatte. Aftrap 14:00 uur.